Ile kosztuje twój klient? Wskaźnik CAC w praktyce

Czym jest wskaźnik CAC, czyli koszt pozyskania klienta? Jak obliczać CAC? Z jakim innym wskaźnikiem jest on bezpośrednio powiązany? Na te pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.

CiRZ_2_21_11.jpg

Wiele firm popełnia następujący błąd: prowadzi działania marketingowe i reklamowe, stale pozyskując klientów, ale finalnie nie generuje zysków albo wręcz ponosi straty. Jak to możliwe? Przyczyny mogą być różne, ale najczęściej spotykanym błędem jest nieumiejętne obliczanie kosztu pozyskania klienta lub wręcz zupełny brak prowadzenia takich obliczeń.

Problem dotyczy nie tylko mniej doświadczonych, lecz także dużych, działających od lat firm. W ich przypadku oczywiście nie chodzi o same straty, bo jeśli organizacja ponosiłaby straty przez długi czas, to w końcu musiałaby zawiesić działalność. Chodzi bardziej o to, że w przedsiębiorstwie źle oblicza się koszt pozyskania klienta, przez co dalsze plany rozwojowe są często pełne błędów i finalne wyniki zawsze okazują się nie takie, jak zakładano – pomimo że na papierze wszystko wyglądało dobrze, a zrealizowane prace również wskazywały na to, że uda się wypracować prognozowane przychody i zyski.

Jeśli wskaźnik CAC (ang. Customer Acquisition Cost – koszt pozyskania klienta) jest za wysoki, może sprawić, że firma zacznie przynosić straty, nawet jeśli stale będzie pozyskiwać nowych klientów. Co zatem zrobić, aby uniknąć problemów? Po pierwsze trzeba zrozumieć, czym jest CAC i bezpośrednio związany z nim współczynnik CLV (o nim nieco później), a po drugie – nauczyć się go poprawnie obliczać.

Dlaczego nie potrafimy obliczać CAC

Jeśli będziemy poprawnie obliczać CAC, zyskamy absolutnie niezbędną wiedzę biznesową: dowiemy się, ile w rzeczywistości wydajemy na pozyskanie klienta i ile pieniędzy zyskujemy, gdy już go pozyskamy. Znając CAC, będziemy wiedzieć, jak opłacalna jest dana strategia marketingowa lub reklamowa. Jeśli okaże się, że wyniki są pozytywne, będziemy mogli zwiększyć liczbę działań i pozyskiwać więcej klientów, a jeśli CAC okaże się za wysoki – będzie można wprowadzić odpowiednie zmiany i uniknąć dalszych strat finansowych.

W zależności od firmy i rodzaju prowadzonej działalności, przy obliczaniu CAC trzeba będzie wziąć pod uwagę różnego rodzaju wydatki. Z jednej strony wzór na obliczenie CAC jest dość prosty:

CAC = (Koszt sprzedaży + Koszt marketingu) / Liczba pozyskanych klientów

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.