Ekonomiczna wielkość partii. Opcja idealna czy książkowa teoria?

Może się wydawać, że ekonomiczna wielkość partii jest idealnym rozwiązaniem dla każdej firmy, która chce skutecznie optymalizować koszty całkowite. Dlaczego więc tak rzadko jest stosowana? Częściowo wynika to z niewiedzy planistów i kupców, którzy nie zdają sobie sprawy z istnienia tego narzędzia, a częściowo z wad samego rozwiązania.

MC_73_82.jpg

Partia odnowieniowa w praktyce

W operacjach planistycznych i logistycznych przedsiębiorstwa bardzo często spotykamy się z koniecznością ustalenia partii odnowieniowej. Mamy do dyspozycji wiele metod jej określania i choć kalkulacje te wspierane są zazwyczaj przez systemy ERP, to wybieramy te najprostsze i najbardziej zrozumiałe dla pracowników. Są to dwa bazowe modele: partia za partię (Lot for lot) oraz metoda partii pokrywającej zapotrzebowanie okresowe (Fixed Period Requirements).

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z dyskretnym generowaniem zamówień na dokładnie taką ilość, jaka występuje w zapotrzebowaniu netto. Oznacza to, że jeżeli otrzymamy dwa zamówienia po 50 sztuk od naszych klientów, to też w takich ilościach wystawimy dwa zlecenia produkcyjne czy zamówienia zakupu. To metoda pozwalająca na optymalizację kosztów magazynowania i jest właściwa dla kosztownych elementów i takich, na które występuje nieregularne, okresowe zapotrzebowanie.

Druga opcja to kalkulacja, która sumuje zapotrzebowania z wybranego okresu, na przykład tygodnia, i generuje z nich jedno zlecenie. Jeśli potrzebujemy wysłać klientom dwie partie po 50 sztuk każda w różnych dniach tygodnia, wygenerujemy tylko jedno zlecenie produkcyjne lub zakupowe. Mamy tu do czynienia z optymalizacją kosztów pozyskania, ponieważ kumulujemy dostawy lub ograniczamy ilość przezbrojeń, ale z drugiej strony generujemy większe koszty utrzymania zapasu poprzez składowanie go przez kilka, a czasami kilkanaście dni. Będzie to więc idealna metoda dla elementów tańszych, z większym kosztem odnowienia i mających regularne zapotrzebowanie.

Pojawia się w tym momencie pytanie, czy istnieje metoda mająca na celu optymalizację kosztów całkowitych, czyli zarówno kosztów pozyskania, jak i składowania. Odpowiedzią może być ekonomiczna wielkość partii (economic order quantity, EOQ).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.