Controlling wobec Euro 2012
Polskie miasta mogą zyskać na Euro 2012 więcej niż poprzedni gospodarze
Polskie miasta-gospodarze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 otrzymały od UEFA 20 mln zł. Pieniądze są przeznaczone m.in. na budowę stref kibica. Od zapewnienia atrakcyjnej infrastruktury dla kibiców zależy, czy będą oni chcieli wracać do nas w celach turystycznych — oceniają eksperci Deloitte.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej mogą mieć duży wpływ nie tylko na polską gospodarkę, ale również na sytuację konkretnych miast. Potencjalne korzyści lokalne to przede wszystkim zwiększenie aktywności mieszkańców regionów biorących bezpośredni udział w Euro 2012, co jest związane z zaangażowaniem ludzi w wolontariat czy inne działania mające na celu usprawnienie organizacji turnieju. Doświadczenie i profesjonalizm zdobyty w tym roku przy zarządzaniu dużym projektem, jakim jest Euro 2012, w przyszłości będzie można wykorzystać przy innych dużych międzynarodowych inicjatywach.
Nowe stadiony zbudowane na potrzeby mistrzostw mogą przyczynić się do podniesienia pozycji finansowej lokalnych klubów piłkarskich, dzięki zwiększeniu frekwencji na meczach, a co za tym idzie — zwiększenia dochodów z „dnia meczu” (np. sprzedaż biletów, catering na stadionie). Zmodernizowana infrastruktura — czyli lepsze drogi, łączność, miejski transport — będą służyć lokalnym mieszkańcom i wpływać na atrakcyjność regionu w przyszłości.
Mistrzostwa to szansa na zbudowanie międzynarodowego prestiżu nie tylko dla czterech miast, w których odbędą się rozgrywki. Doskonałym przykładem jest Kraków, który co prawda nie organizuje meczów piłkarskich, ale świetnie wykorzystuje fakt uczestniczenia w wyścigu do organizacji Euro 2012, nawet jako miasto rezerwowe. Dodatkowo na krakowskich Błoniach podczas mistrzostw powstanie specjalna „strefa kibica” mieszcząca 15 tys. osób. Miasto, dzięki podjętym działaniom, cały czas wzmacnia swój wizerunek, co może przełożyć się na wymierne zyski oraz podniesienie prestiżu i utrwalenie jego marki w percepcji zagranicznych turystów — mówi Jacek Bochenek, Dyrektor Grupy Sportowej w Deloitte, odpowiedzialny za Euro 2012.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.