Controlling kosztów – od planowania do zarządzania
Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.
Nie można także zapominać, aby zmiany wprowadzać możliwie szybko – obecnie ważniejsze jest wdrażanie poszczególnych etapów niż czekanie na wdrożenie całego projektu, ale za kilka miesięcy. Rzeczywistość biznesowa dowodzi, że zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji mają charakter ciągły, więc muszą być odpowiednio skoordynowane. Wsparciem w tych procesach może być controlling, który jest rozwiązaniem obejmującym procesy od tworzenia koncepcji, rekomendacji celów, poprzez planowanie, cykliczne monitorowanie, wskazywanie mocnych i słabych stron, rekomendacji działań, aż do zarządzania.
O istocie controllingu
Controlling to system zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzie wspierające tradycyjne funkcje zarządzania. Zasięgiem controlling obejmuje całą firmę – wspomaga procesy strategiczne i operacyjne na każdym szczeblu zarządzania poprzez koordynację planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analizę odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagradzania powiązanego z efektywnością). W zależności od perspektywy przybiera postać: zysku w krótkim czasie lub też budowania wartości i silnej marki w długim okresie.
Controlling w przedsiębiorstwie zaczyna pełnić coraz ważniejsze funkcje – stanowi spoiwo „rytmu i harmonii” w spółce. Jego istotą jest wspieranie kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla poprzez:
- Pełną decentralizację zarządzania – nadanie uprawnień decyzyjnych kierownikom średniego i niższego szczebla oraz informowanie o wpływie ich decyzji na wynik firmy;
- Zbudowanie systemu cyklicznego monitorowania wyników finansowych, ale także harmonogramów i parametrów jakościowych – wśród pracowników musi zostać wykreowany element odpowiedzialności za wyniki;
- Wypracowanie i wdrożenie mechanizmów motywacyjnych wyzwalających przedsiębiorczość i odpowiedzialność zatrudnionych pracowników – należy wprowadzić powiązanie wynagrodzenia z osiągniętymi przez firmę wynikami.
Obecnie controlling nabiera dodatkowego znaczenia – pobudza kadrę kierowniczą i pozostałych pracowników do twórczego niepokoju po to, aby sprowokować organizację i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji. Controlling staje się katalizatorem zmian, wyzwalając w organizacji działania do transformacji biznesowej.
Cele, zadania i obszary controllingu
Kluczowe cele controllingu:
- Tworzenie spójnego systemu przedsiębiorstwa – od strategii do działań operacyjnych;
- Koordynacja i centralizacja informacji dotyczących planowania, kontroli i sterowania;
- Zapewnienie elastyczności firmy;
- Potrzeba koordynacji działań;
- Motywowanie do twórczego myślenia.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.