Controlling i gamifikacja - nietypowy kontekst dla znanego trendu
Gamifikacja to trend, który już od wielu lat pojawia się w różnych dziedzinach życia i wielu branżach. Zastosowanie mechanizmów znanych z gier jest powszechne w edukacji, nikogo nie dziwi też już obecność grywalizacji w biznesie – szczególnie w obszarze sprzedaży i marketingu. Okazuje się, że również tak specyficzny obszar, jak controlling finansowy, może skorzystać z możliwości, jakie stwarza zanurzenie się w fabułę gry.
na podstawie rozmowy z Szymonem Trzebiatowskim – ekspertem Instytutu Biznesu Rodzinnego
Gamifikacja, grywalizacja, gryfikacja – za tymi trzema używanymi zamiennie terminami kryje się zaplanowane i dopracowane przełożenie mechanizmów, zasad, celów i strategii znanych z gier na grunt, który z rozrywką zupełnie się nie kojarzy.
Jeden z najbardziej uznanych światowych ekspertów w zakresie przewidywania trendów w biznesie, badający także zjawisko gamifikacji biznesowej – Mario Herger – w swoich licznych publikacjach i wystąpieniach dotyczących tego tematu zaznaczał, że pojęcia gamifikacji nie można zamknąć w jednej, konkretnej definicji. Jest to tak naprawdę zespół zjawisk obejmujący wiele technik i metod, które z mechanizmem gier kojarzą się bezpośrednio lub jedynie pośrednio. Mowa tutaj o wszelkiego typu szkoleniach polegających na symulacjach i odgrywaniu ról, o narzędziach budowania zaangażowania klientów czy systemach motywacyjnych pracowników.
Zdaniem eksperta, odnosząc trend gamifikacji do biznesu, ważny jest element celowości zastosowania tego narzędzia. Grywalizacja sama w sobie nie jest złotym środkiem do rozwiązania wszystkich problemów, ale – odpowiednio dostosowane i przygotowane – techniki ze świata gier faktycznie mogą zoptymalizować wiele procesów biznesowych, czy też pomóc rozwiązać realne problemy w firmach.
W czym jeszcze tkwi sekret gamifikacyjnego trendu w biznesie? We wszechstronności i szerokich możliwościach zastosowania tych technik – gamifikacji nie ogranicza ani branża, ani specyfika, ani wielkość firmy. Nie musi ograniczać jej nawet budżet.
Rynek gamifikacji rośnie w siłę
Mordor Intelligence – indyjska firma badawczo-consultingowa o zasięgu ogólnoświatowym, w swoim raporcie dotyczącym globalnego rynku gamifikacji podała, że w 2020 roku został on wyceniony na 10,19 mln USD. Szacunki co do roku 2026 roku mówią natomiast o tym, że rynek grywalizacji osiągnie wartość blisko 40 mln USD. Oczywistym czynnikiem tego wzrostu są dynamiczne zmiany zachodzące w obszarze nowych urządzeń mobilnych i ich powszechnego wykorzystywania – przede wszystkim wzrost liczby smartfonów. Jednak badacze z Mordor Intelligence wskazują także na drugi istotny czynnik rozwoju rynku gamifikacji, a jest nim narastające zaufanie do mechanizmów grywalizacyjnych jako skutecznych i efektywnych metod wspomagających rozwój wielu dziedzin nauki i biznesu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.