Co dalej z systemami BI? O wyzwaniach, kierunkach rozwoju i perspektywach na przyszłość

Jakie są największe wyzwania dla klasycznych systemów BI oraz w jakim kierunku rozwija się oprogramowanie, aby jego twórcy mogli jak najlepiej sprostać oczekiwaniom użytkowników? W artykule postaram się odpowiedzieć na powyższe pytanie bazując na własnych doświadczeniach w pracy z systemami IBM, takimi jak: IBM Planning Analytics, IBM Cognos Analytics oraz IBM Cognos Controller.

Dynamiczny rozwój organizacji, różnorodność procesów, jakie w biznesie musimy opanować na bieżąco oraz nieustannie rosnące wymagania użytkowników powodują, że oczekiwania wobec systemów BI są coraz bardziej złożone i w systemach dostępnych na rynku pojawiają się „wąskie gardła”. Przede wszystkim dane raportowane w systemach BI są wciąż danymi historycznymi. Nawet jeśli to jest historia sprzed kilku minut, jest to cały czas historia. Dlatego twórcy takich systemów dążą obecnie do tego, żeby analiza nie była tylko patrzeniem w przeszłość, ale też żeby uwzględniała prognozy. Do tego dochodzi koszt posiadania wielu systemów. W organizacjach funkcjonuje często kilka, czasem kilkanaście systemów BI, a każdy dział ma swoje własne narzędzia i posługuje się swoimi danymi i swoimi raportami. To generuje problemy ze stwierdzeniem, które dane są prawdziwym źródłem wiedzy, a które zakrzywiają obraz rzeczywistości. Kolejnym wyzwaniem jest uzależnienie organizacji od IT. To IT jest często działem, który dostarcza dane. Bez wiedzy, czy są to wszystkie dane i czy są one spójne nie możemy w pełni zaufać analizom, jakie są tworzone na ich podstawie.

Jakie powinny być systemy BI nowej generacji?

Bez wątpienia powinno się zmierzać w kierunku, w którym system BI będzie w stanie pomagać i wykrywać zależności między danymi, które ułatwią podejmowanie decyzji. Chodzi o to, żeby system skupiał się na dodatkowych czynnikach, widząc trochę więcej niż osoba, która opiera na tym systemie swoje analizy i decyzje. Dobrze, żeby był w stanie przetwarzać komunikaty i dodatkowe informacje o tym, co może się wydarzyć. System BI i tworzone w nim analizy mają służyć nie tylko temu, żeby pokazać coś na ekranie i zwizualizować dane, ale również powinny być podstawą do podjęcia decyzji i integracji z innymi systemami dostępnymi w organizacji. Do takich rozwiązań należą m.in. systemy data science do budowania modeli predykcyjnych czy różnego rodzaju mechanizmy RPA. Liczy się również to, żeby dane, które otrzymujemy mogły posłużyć do prognozowania czy budżetowania w innych systemach – tak, żeby środowisko, które tworzymy zawierało wszelkie dane niezbędne w codziennej pracy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.