CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?
Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.
Kto jest kim?
Krótko jeszcze o tym, kim jest CEO i CFO. Dyrektor generalny (CEO) to najwyższy rangą menedżer organizacji, który nadzoruje działalność całej organizacji. Dyrektorzy naczelni zarządzają różnymi organizacjami, takimi jak jednostki rządowe, organizacje non profit oraz korporacje prywatne i publiczne. Dyrektor generalny zazwyczaj podlega zarządowi spółki i jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości jednostki, w tym przychodów, udziału w rynku, ceny akcji itp.
Dyrektor finansowy (CFO) to menedżer wyższego szczebla, którego główną rolą jest nadzorowanie zarządzania finansami i działalnością finansową firmy, w tym zarządzanie ryzykiem finansowym, planowanie finansowe, sprawozdawczość finansowa, prowadzenie dokumentacji, podpisywanie kontroli i analiza danych. Dyrektora finansowego można porównać do kontrolera lub skarbnika, ale też w ostatnich latach do partnera biznesowego, który wspiera w decyzjach właśnie bardzo często CEO. Dyrektor finansowy zazwyczaj podlega dyrektorowi generalnemu (chociaż nie zawsze – to zależy od struktury organizacyjnej jednostki lub grupy). Mogą także zasiąść w zarządzie. Są szefami personelu finansowego firmy i głównym rzecznikiem finansowym. Najbardziej lubię, gdy o tych CEO mówi się w kontekście wspierania (CEO) zarówno w kwestiach taktycznych, jak i strategicznych, dotyczących analizy kosztów i korzyści, prognozowania potrzeb i zarządzania budżetem.
Dyrektor generalny jest ogólnym przywódcą firmy. Nie tylko pod względem tytułu, ale także odpowiedzialności. Dyrektor generalny odpowiada za zarządzanie spółką/jednostką organizacyjną; ustalają kulturę firmy oraz opracowują i realizują strategię organizacji, kierując się radami i wiedzą reszty kadry kierowniczej. CFO jest liderem w firmie, choć z bardziej precyzyjnym ukierunkowaniem. Dyrektor finansowy, zazwyczaj najwyższy rangą członek i lider zespołu finansowego, powinien być biegły w kwestiach związanych ze środkami pieniężnymi, planowaniem finansowym i strategią finansową. Widzi w liczbach to, jakie decyzje podejmuje dyrektor zarządzający i jak zmienia się sytuacja od budżetu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.