Boty do roboty! – czyli rewolucja cyfrowa w controllingu
Transformacja cyfrowa, przemysł 4.0, rewolucja… nie są już tylko popularnymi hasłami wskazującymi przyszłe kierunki rozwoju czy prognozowane zmiany w biznesie. To twarda rzeczywistość, która tu i teraz powoduje, że firmy, które chcą konkurować na rynku, muszą sprawnie dostosować się do realiów ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów oraz dostępnością nowych technologii. Robotic Process Automation jest jednym z kluczowych elementów tej rewolucji.
Powstawanie nowych modeli biznesowych, nowych produktów i usług oraz sposobów ich dystrybucji (tutaj warto wspomnieć choćby o zyskującym ogromną popularność modelu chmurowym), nowych sposobów komunikacji, a co za tym idzie zmieniające się przyzwyczajenia oraz świadomość klientów powodują, że firmy, chcąc nadążyć za stosunkowo szybko zachodzącymi zmianami, same muszą dopasowywać się do nowych trendów. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez IDC Poland, zgodnie z którymi wśród głównych innowacji biznesowych planowanych do wdrożenia w firmach w ciągu najbliższych dwóch lat wymieniane są automatyzacja i robotyzacja (48%), konsolidowanie i analityka danych biznesowych (47%). 40% przedsiębiorstw planuje cyfryzację kanałów sprzedaży online i mobilnych, co ma przyspieszyć procesy biznesowe.
Jak pokazuje przytoczony raport, firmy na pierwszym miejscu wskazują robotyzację procesów biznesowych jako najważniejsze i najbardziej efektywne narzędzie wspierające je w transformacji cyfrowej.
Robotic Process Automation (RPA) pomaga zmienić organizację oraz sposób prowadzenia działalności w firmach wykorzystujących technologie informatyczne, czyli w zdecydowanej ich większości. Umożliwia organizacjom zautomatyzowanie procesów biznesowych, skracając czas poświęcany na kosztowne zadania wykonywane ręcznie przy jednoczesnym uwolnieniu pracowników od wykonywania powtarzalnych, często żmudnych i nielubianych czynności.
RPA pomaga organizacjom robić więcej za mniej: ułatwia automatyczne przetwarzanie i przechowywanie danych bez konieczności ich ręcznego wprowadzania. Przykładowo zastosowanie RPA znacznie oszczędza czas pracy w programie Excel przy generowaniu raportów finansowych oraz zmniejsza ilość ręcznej pracy w systemie CRM włożonej w przygotowanie i przeprowadzenie kampanii marketingowej skierowanej do klientów. Tego typu optymalizacje stały się rzeczywistością dzięki wykorzystaniu RPA, a organizacje coraz częściej decydują się na ich wdrażanie i dostosowywanie do swoich potrzeb.
Według raportu „Ramię w ramię z robotem”, opublikowanego przez McKinsey, potencjał robotyzacji w Polsce jest ogromny: „nawet 49 proc. czasu pracy w Polsce (odpowiednik 7,3 mln miejsc pracy) zajmują czynności, które mogą zostać zautomatyzowane do 2030 r. dzięki zastosowaniu istniejących dziś technologii. Zautomatyzowane mogą zostać przede wszystkim zawody oparte na przewidywalnych czynnościach – zarówno fizycznych (np. pakowanie, spawanie, załadunek, przygotowanie posiłków), jak i umysłowych (np. zbieranie i analiza danych, wypełnianie formularzy, generowanie faktur, uzupełnianie i przetwarzanie danych)”.
Według McKinsey zadania związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych mogą zostać zautomatyzowane nawet w 70%.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.