Biznesie, bądź elastyczny! Trendy technologiczne w 2021 roku według Gartnera - perspektywa controllingu
Czego potrzebuje biznes w obliczu wstrząsów wywołanych przez COVID-19 i w obecnej sytuacji gospodarczej na świecie? Na to pytanie odpowiadają analitycy Gartnera, stwierdzając, że wymaga on przede wszystkim plastyczności i elastyczności oraz skupienia na wydajności, skuteczności i zwinności biznesowej. Musi też sprostać nowym potrzebom człowieka, który zaczyna funkcjonować w zdalnej, niezależnej od lokalizacji i gotowej na zmiany rzeczywistości.
Analitycy amerykańskiego instytutu badawczego Gartner w swoim corocznym raporcie „Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021” wskazali strategiczne trendy technologiczne. Znacząco zmienią one sposób funkcjonowania większości organizacji w najbliższych latach i powinny stanowić kierunkowskaz dla liderów odpowiedzialnych za rozwój przedsiębiorstw. Strategiczne trendy technologiczne nie działają niezależnie od siebie, dlatego decyzja o tym, jaka kombinacja technologii będzie mieć największy wpływ na rozwój ich organizacji, powinna być podejmowana na zasadzie konsensusu, z uwzględnieniem krajobrazu IT, ale też liderów pracujących na danych pochodzących z systemów. Bo kto inny, jeśli nie użytkownicy systemu controllingu, twórcy informacji zarządczej, jest w stanie określić kierunek, w jakim ten system powinien być rozwijany? Kto inny, jeżeli nie CFO, zna potrzeby i wyzwania podległych sobie zespołów finansowo-księgowych, z jakimi przychodzi im się mierzyć w pandemicznej rzeczywistości? W niniejszym artykule omówione zostaną trendy technologiczne według Gartnera, jednak w zakresie, jaki jest istotny z punktu widzenia finansów i controllingu.
Człowieku, działaj! Niezależnie od tego, gdzie jesteś
Trendy technologiczne w 2021 roku osadzone zostały w trzech obszarach tematycznych: orientacja na człowieka, zapewnienie niezależności od lokalizacji oraz zabezpieczenie niezawodnego modelu biznesowego. Do pierwszej grupy należą: internet behawioralny, strategia Total Experience oraz komputery zapewniające prywatność, do drugiej – chmura rozproszona, operacje z dowolnego miejsca na świecie oraz sieć bezpieczeństwa cybernetycznego. Trzecia grupa to: inteligentny, elastyczny model biznesowy, projektowanie rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz hiperautomatyzacja. Trendy te pokazują, że dominującą ideą jest dążenie przez przedsiębiorstwa do stworzenia zwinnego modelu biznesowego opartego o digitalizację miejsc pracy i procesów, z nastawieniem na potrzeby człowieka, który jako pracownik niekoniecznie przebywa w biurze, jako klient nie fatyguje się do sklepu, ale doskonale wie, czego oczekuje. Ma też wybór: do niego należy decyzja, gdzie chce działać. Zdaje sobie sprawę ze swoich problemów i niedogodności. Rolą technologii jest, żeby mu ułatwić to działanie i funkcjonowanie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.