Audyt podatkowy – luksus czy konieczność?

Audyt podatkowy jest, obok optymalizacji podatkowej, jednym z najbardziej zaawansowanych elementów procesu budowy optymalnego systemu obciążeń podatkowych jednostki i obsługi ich dokumentacji. Polega on na analizie działalności firmy pod kątem występowania ewentualnych ryzyk podatkowych, zweryfikowania sposobu postępowania jednostki w odniesieniu do tych ryzyk, a także sprawdzeniu zasad w zakresie prawa podatkowego, którymi kieruje się jednostka.

Audyt podatkowy może być przeprowadzony w różnych wariantach i w różnym zakresie przedmiotowym. W zależności od głębokości badania czynności te mogą przybierać formę audytu pełnego lub wyrywkowego. W pierwszym przypadku badaniu podlegają wszystkie dokumenty i całość operacji gospodarczych przeprowadzonych przez jednostkę – można zatem porównać go do kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej. Audyt taki jest bardzo wymagający nie tylko w zakresie kompetencji audytora, ale również badanej jednostki, gdyż jest to proces długotrwały i musi być przeprowadzony przy czynnym udziale osób zajmujących się sprawami księgowymi jednostki. Pracochłonność takiego audytu przekłada się wprost na jego koszty, które niejednokrotnie przekraczają koszty poniesione na funkcjonowanie działu rachunkowości w trakcie badanego okresu. Z powyższego powodu audyt ten nie jest zbyt popularny i jest stosowany wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, gdy przybiera formę audytu śledczego. Specyficznym rodzajem audytu pełnego jest audyt pełny jednego miesiąca (bądź innego okresu wybranego przez jednostkę). Ten wariant może być polecany jednostkom, które prowadzą bardzo jednolitą działalność i nie występuje wiele nadzwyczajnych operacji w trakcie roku. Przeprowadzenie takiego audytu jest w tym przypadku bardzo efektywnym narzędziem, pozwala bowiem zidentyfikować główne zagrożenia w pozostałych miesiącach, bazując na wynikach badania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.