Analizy rentowności sprzedaży
Wieloblokowy i wielostopniowy rachunek marż pokrycia.
Przedsiębiorstwo funkcjonujące na dzisiejszym, jakże konkurencyjnym rynku, aby osiągnąć na nim przewagę nad resztą firm, musi badać rentowność nie tylko na poziomie całej organizacji. Koniecznością jest jej badanie dla poszczególnych rodzajów działalności, regionów sprzedaży, kanałów dystrybucji, oddziałów firmy, grup asortymentowych produktów czy też samych produktów.
Elementy podziału przedmiotu działalności przedsiębiorstwa nazywamy segmentami i to do nich jesteśmy w stanie przypisać wielkość przychodów i kosztów, które generuje dany segment. Na tej podstawie kadra zarządzająca firmą jest w stanie określić najbardziej dochodowe regiony, rodzaje działalności czy też produkty i, bazując na tej informacji, może budować długofalowe strategie rozwoju, sprzedażowe i marketingowe. Ważnym aspektem jest również badanie udziału kosztów struktury i proporcjonalnych dla poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, asortymentów produktów czy produktów. Dzięki takiemu podejściu można określić poszczególne marże pokrycia danego segmentu. O ile koszty proporcjonalne jednostka jest w stanie przypisać do danego segmentu, to z kosztami stałymi może być problem, ponieważ część z nich można przypisać do segmentu, a część nie i są one ponoszone na poziomie całej organizacji. Podstawowym narzędziem do analizy poszczególnych marż pokrycia w podziale na segmenty jest wieloblokowy i wielostopniowy rachunek wyników.
Podstawą do stworzenia wieloblokowego i wielostopniowego rachunku wyników jest dwustopniowy rachunek kosztów (rysunek 1).
Rachunek omawiany w artykule rozbudowuje prostą formułę z rysunku 1 w pionie – przez przypisanie kosztów struktury do segmentów (grup asortymentowych produktów i samych produktów) oraz pozostawienie części kosztów struktury całej organizacji. Natomiast w poziomie – przez wyodrębnienie poszczególnych bloków (segmentów) działalności firmy – czy to regionów, oddziałów, asortymentów produktów, czy też samych produktów. Dzięki temu otrzymujemy rachunek rozbudowany w pionie i poziomie, dostarczający kadrze zarządzającej firmy wielu informacji przychodowych, kosztowych i marżowych w podziale na określone segmenty.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.