Ceny transferowe a wartości niematerialne i prawne

Postępująca globalizacja ma istotny wpływ na różne zjawiska gospodarcze. W procesie tym dochodzi do coraz ściślejszej integracji państw i pojawiają się między nimi współzależności. W efekcie mamy do czynienia z podmiotami, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stale ze sobą współpracują, samodzielnie ustalając ceny dokonywanych transakcji.

photodune-8524870-intelligence-concept-xs.jpg

W takiej sytuacji istnieje ryzyko przerzucania dochodów jednego podatnika na drugiego w celu zmniejszenia obciążenia fiskalnego całej grupy.

Transakcje między podmiotami powiązanymi, jak określono w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinny być dokonywane z uwzględnieniem wymogu stosowania cen rynkowych, a więc zgodnie z zasadą arm’s length. Potwierdzenie tej zasady znajduje się w art. 9 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD. Wprowadzono w niej wymóg takiego określenia ceny, by była ona porównywalna do ceny, jaką zastosowałyby w tej samej sytuacji podmioty niepowiązane. Dzięki temu można zapewnić jednakowe traktowanie pod względem podatkowym obu kategorii przedsiębiorstw.

Nietrudno jednak zauważyć, że w przypadku wartości niematerialnych i prawnych jest to szczególnie trudne do osiągnięcia. Dzieje się tak ze względu na ich specyficzny charakter, utrudniający właściwą wycenę. Z tego względu OECD pracuje nad wytycznymi dotyczącymi ustalania cen wartości niematerialnych. Obecnie dokument pt. Revised discussion draft on transfer pricing aspects of intangibles jest w fazie dyskusji, lecz już teraz zawiera wskazówki ułatwiające prawidłowe ustalenie cen transferowych w transakcjach dotyczących wartości niematerialnych i prawnych.

Co to są wartości niematerialne?

W wytycznych OECD wartości niematerialne są rozumiane szerzej niż w polskim prawie podatkowym. Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się na przykład:

a) patenty, wzory użytkowe i przemysłowe, know-how, oprogramowanie komputerowe itp., określane jako dobra niematerialne o charakterze produkcyjnym,

b) znaki towarowe, nazwy handlowe, goodwill itp., określane jako dobra niematerialne o charakterze marketingowym.

Zastosowanie ogólnych warunków ustalania cen transferowych w przypadku dóbr niematerialnych i prawnych może okazać się niewystarczające. Analizując, czy dana cena spełnia kryterium rynkowości, trzeba określić rolę, jaką każda ze stron transakcji odgrywa w jej realizacji, a punktem wyjścia jest przeprowadzenie analizy funkcjonalnej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.