Audyt marketingu i sprzedaży - czy każda firma go potrzebuje?
Marketing i sprzedaż to dwa newralgiczne obszary przedsiębiorstwa. To właśnie te funkcje wiążą organizację z jej klientami. Audyt tych procesów ma pozwalać na przeprowadzenie ich obiektywnej, wielowymiarowej oceny oraz wyznaczenie słabych stron strategii marketingowej i sprzedażowej. Jego celem jest również zaproponowanie rekomendacji, które przyczynią się do zwiększenia rentowności sprzedaży czy poprawy obsługi klientów.
Czy każda firma potrzebuje audytu?
Bez wątpienia doskonalenie procesów zachodzących w firmie wymaga systematycznej weryfikacji i kontroli. Bez informacji zwrotnej dot. tego, jak wygląda rzeczywistość organizacyjna, trudno opracować i wprowadzić zmiany. Tylko dzięki systematycznym badaniom można zidentyfikować występujące w procesach nieprawidłowości i zaplanować działania, które pozwolą wyeliminować błędy.
Jednym z narzędzi pozwalających na takie badanie jest audyt. Często jest on utożsamiany z kontrolą, chociaż takie założenie nie jest do końca prawidłowe. Celem audytu nie jest tylko „wytykanie błędów”, ale przede wszystkim zaproponowanie rozwiązań, które te błędy pozwolą trwale wyeliminować.
Różnice między audytem i kontrolą przedstawia Tabela 1. Audyt ma przede wszystkim pomóc firmie obrać właściwy kierunek działania i wdrożyć zmiany, które przyczynią się do zwiększenia doskonałości jej działania. Kontrola natomiast bada zgodność stanu faktycznego ze wzorcem, a jej zadaniem jest wskazanie błędów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i ich źródeł.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.