Kwadratowa magia Gartnera. Kto zyskał, a kto stracił wśród graczy na rynku Data Science and Machine Learning Platforms?
Jednym z najbardziej opiniotwórczych raportów dla sektora IT jest „Magic Quadrant” Gartnera. Raport ten pokazuje określoną część rynku IT w kontekście liczących się, konkurujących ze sobą firm, które mają podobne lub zbliżone produkty. Graficznym odzwierciedleniem pozycji producentów w określonym sektorze IT w wybranym okresie jest wykres – „magiczny kwadrat”.
Analizy Gartnera obejmują najważniejsze rozwiązania dostępne na konkretnym rynku, biorą pod lupę mocne i słabe strony najważniejszych graczy w określonych technologiach. Gartner opracował własną metodologię oceny istniejących na rynku rozwiązań opartą na kryteriach kompletności i zdolności do realizacji wizji rozwoju.
Listę raportów oraz okresy ich publikacji można znaleźć na stronie Gartnera. Kwintesencją każdego raportu jest „magiczny kwadrat” – pokazujący, jak konkurenci pozycjonują się wobec siebie i jakie odgrywają role.
Wyróżnione na wykresie kwadraty kategoryzują firmy na:
- liderów (leaders) – innowacyjne firmy, które efektywnie realizują wizję rozwoju, podążają za najnowszymi trendami, zaspokajają potrzeby wymagających odbiorców, wytyczają również kierunki rozwoju;
- wizjonerów (visionaries), przewidujących kierunki rozwoju rynku, oferujących kompleksowe rozwiązania, ale z pewnymi problemami wdrożenia wizji;
- pretendentów (challengers), dobrze radzących sobie na rynku w chwili obecnej, ale ich wizja wykazuje rozbieżność z przewidywanym rozwojem rynku;
- graczy niszowych (niche players), którzy skupiają się na małej części danego rynku, ich wizja nie do końca odpowiada przewidywanym trendom rynkowym lub nie radzą sobie z jej realizacją.
Gartner przygotowuje swoje analizy na podstawie kilku kryteriów. W przypadku parametru „funkcjonalność” pod uwagę brane są np. czynniki determinujące produkt lub usługę, ich kompletność, jakość, zarządzanie problemami i wiele innych.
Dodatkowo Gartner ocenia także wizję organizacji, a kluczowymi czynnikami decydującymi o jej rangowaniu są m.in. rozumienie rynku, strategia rynkowa i strategia sprzedaży, oferowanie produktu ukierunkowanego na dywersyfikację, funkcjonalność oraz uwzględnianie wymagań użytkownika. Do czynników determinujących wizję zalicza się również model biznesowy firmy oraz strategię geograficzną (ekspansja, elastyczność, dopasowanie zasobów do potrzeb rynku, współpraca z partnerami).
„Magiczny kwadrat Gartnera” stanowi wyraz dojrzałości produktu oferowanego przez konkretnego dostawcę i jego stabilności, a sama obecność danego rozwiązania w analizach Gartnera jest wyrazem uznania danej technologii i swoistą nobilitacją.
Klienci często używają „magicznego kwadratu” Gartnera jako pierwszego kroku w zrozumieniu:
- jacy dostawcy poszukiwanych rozwiązań są obecni na rynku,
- jakie mają możliwości rozwoju i ekspansji, biorąc pod uwagę kryteria: zdolności do realizacji misji oraz kompletność wizji,
- jak wyglądają kierunki zmian położenia danego produktu względem lat poprzednich.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.