Cyberbezpieczeństwo firmy – obszary wrażliwe i sposoby ich ochrony

Człowiek to najsłabsze ogniwo w systemie bezpieczeństwa firmy. Ignorowanie tego faktu może drogo kosztować przedsiębiorstwo i mowa tu nie tylko o kwestiach finansowych. Możliwe konsekwencje prawne, wizerunkowe i straty finansowe niejednokrotnie przewyższają koszt wprowadzania koniecznych zabezpieczeń i działań profilaktycznych.

INFO_26_45.jpg

Polityka bezpieczeństwa firmy powinna koncentrować się na trzech zasadniczych obszarach obejmujących:

  1. Zagrożenia wynikające z niezachowania bezpieczeństwa fizycznego – ochrona, zagrożenie włamaniem, kradzieżą, atakiem terrorystycznym itp.
  2. Zagrożenia związane z utratą kluczowych dla działalności firmy informacji, wynikające z działania osób trzecich – podsłuchy, nielojalność pracowników, gadatliwość.
  3. Zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się cyfrowymi środkami obróbki i przesyłania danych.

Jednak wszystkie rozwiązania techniczne mające zapewnić bezpieczeństwo w firmie nie na wiele się zdadzą, jeśli wszyscy pracownicy firmy nie będą znali, rozumieli i stosowali się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Dopiero odpowiednie przygotowanie pracowników w powiązaniu z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi dają wystarczająco duży stopień pewności, że firma jest zabezpieczona przed zagrożeniami ery cyfrowej, w tym przed niejednokrotnie kompromitującym wyciekiem danych lub naruszeniem przepisów RODO. Z taką sytuacją muszą często mierzyć się firmy prawnicze, finansowe oraz przystępujące do przetargów. Jak się za chwilę przekonamy, przetargi te wcale nie muszą dotyczyć olbrzymich sum. Już kilkadziesiąt tysięcy złotych jest sumą wystarczającą do podjęcia ryzyka nielegalnego zdobycia informacji, umożliwiających korzystne dla realizującej takie przedsięwzięcie osoby/firmy rozstrzygnięcie przetargu.

W niniejszym artykule zajmiemy się zagrożeniami związanymi z pkt. 2 i 3. Z doświadczenia wiemy, że we wszystkich przypadkach najważniejsza jest profilaktyka, czyli zespół działań i środków zapobiegających występowaniu zjawisk niepożądanych i negatywnych.

Czy takie profilaktyczne działania są potrzebne? Tak, a za potwierdzenie niech posłużą tylko dwa przykłady. Kilka lat temu dwie osoby z dużej firmy prowadziły rozmowę telefoniczną o przetargu i kontraktach na setki tysięcy euro. Po kilku dniach okazało się, że informacje o tym przetargu krążą po mieście. Sprawdziliśmy pomieszczenia, sprawdziliśmy telefony – wynik negatywny. Ktoś może powiedzieć: wyrzucone pieniądze, ale był to ostatni przeciek z tej firmy przez następnych kilka lat. Co więcej, dzięki temu, że sprawdzaliśmy pomieszczenia przed każdą radą nadzorczą, skończyły się również przecieki do prasy itp. To jest siła profilaktyki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.