„Uszczelnienie” podatku dochodowego od działalności gospodarczej – zmiana paradygmatu
Przepisy podatkowe, które odziedziczył obecny rząd po liberalnych poprzednikach, to przysłowiowy „obraz nędzy i rozpaczy”. Są wdzięcznym polem dla wszelkiej maści oszustów, wyłudzaczy i „optymalizatorów” obciążeń podatkowych i wrogiem rzetelnych i uczciwych podatników – pisze profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Najprościej obrazuje to wciąż aktualna myśl zapomnianego wiersza w wykonaniu Krzysztofa Daukszewicza: dla uczciwych to piekło, dla cwaniaków to raj (…?).
Wiemy, że jest bardzo źle z podatkiem od towarów i usług, ale jeszcze gorzej z opodatkowaniem dochodu z tzw. działalności gospodarczej. Dobrze, że również rządzący nie afirmują status quo, wiedząc, że przepisy podatkowe są najważniejszym wizerunkiem władzy publicznej, zwłaszcza tej „liberalnej”, nie zawsze działającej w zgodzie z interesem publicznym i uczciwych obywateli mających dość premiowania cwaniaków. Tu godzi się przypomnieć dalszą część cytowanego wiersza: dla głupich – głupota, dla mnie to mój kraj: trzeba więc pilnie posprzątać po poprzednikach.
Tracimy co roku połowę wpływów budżetowych albo jeszcze więcej (od 30 do 46 mld zł). Faktyczna kwota wpływów zależy wyłącznie od woli podatników. Każdy płaci tyle, ile chce, a jak nie chce, to nie płaci nic. Ryzyko uchylania się od opodatkowania jest już w ciągu roku podatkowego bliskie zeru, bo kiedyś, „upraszczając” ten podatek, zlikwidowano deklaracje miesięczne z tytułu zaliczek. Był to strategiczny błąd, który notabene ktoś chce popełnić po raz drugi w przypadku VAT-u, likwidując deklaracje podatkowe (szaleństwo).
Jest to wszak najważniejszy element każdego podatku, w którym zobowiązanie powstaje z mocy prawa. Jest warunkiem sine qua non jego efektywności fiskalnej. Dlaczego? Bo podatnik musi w niej podać pod rygorem odpowiedzialności karnoskarbowej:
- wielkość podstawy opodatkowania albo straty,
- kwotę zobowiązania podatkowego albo jej braku.
Na podstawie deklaracji może być dokonana egzekucji zaległości podatkowych, bo stanowi ona również swoisty tytuł egzekucyjny. Jednocześnie podatnik może skorygować jej treść, z czym wiąże się przywilej niekaralności karnoskarbowej. Likwidacja obowiązku składania miesięcznych deklaracji w podatkach dochodowych spowodowała, że organy podatkowe są ślepe i głuche: mogą tylko obserwować faktyczne wpływy (albo ich brak) z tytułu zaliczek, a z tego niewiele wynika. Aby udowodnić np. zaniżenie kwoty zaliczki, trzeba przeprowadzić długotrwałe postępowanie podatkowe i sądowoadministracyjne, co w przypadku zaliczek jest wręcz bezcelowe. To zniszczyło efektywność tego podatku dochodowego od działalności gospodarczej. Trzeba przypomnieć jego istotę fiskalną: wpływy budżetowe osiąga się przede wszystkim dzięki wpłacie zaliczek w ciągu roku podatkowego, a rozliczenie roczne z reguły nie daje żadnych wpływów: wręcz odwrotnie – rodzi en bloc obowiązek zwrotu nadpłat, ponieważ racjonalnie ukształtowany podatek ma w sobie swoisty mechanizm kredytowania budżetu: suma wpłaconych w ciągu roku zaliczek powinna być nieco większa niż suma zobowiązań podatkowych za rok podatkowy, gdyż część przywilejów powinna być realizowana w rozliczeniu rocznym.
Naprawa każdego podatku może przebiegać dwutorowo:
- istotą pierwszej opcji jest wyeliminowanie wszystkich możliwych luk podatkowych po to, aby już w trakcie bieżących rozliczeń (czyli wpłat zaliczek) podatnik nie chciał ryzykować ucieczki od podatków – to „uszczelnienie” bieżącego rozliczania,
- istotą drugiej jest rozbudowa instrumentów kontrolno-represyjnych, które mają umożliwić lub ułatwić wykrywane ex post ucieczki od podatku (rozbudowa nadzoru).
Najlepiej, aby działania władz podążały jednocześnie obiema drogami, ale w przypadku tak głębokiego kryzysu jak obecny trzeba jednak wybrać. Szybki efekt fiskalny można bowiem uzyskać, tylko dając priorytet pierwszej z powyższych dróg. Sens drugiej z nich ogranicza się do prewencji, gdyż przy pomocy kontroli i represji nie zwiększy się w sposób trwały bieżących wpływów podatkowych. Dlaczego? To wiedza z zakresu elementarza podatkowego:
- postępowania kontrolne i podatkowe, a następnie sądowoadministracyjne odsuwają w czasie skutek fiskalny – często na wiele lat. Nawet gdy procedury zakończą się sukcesem organów podatkowych, którego istotą jest powstanie zaległości podatkowych, w większości przypadkach nielegalnych, one i tak nie zasilą budżetu, bo dłużnik pozbył się majątku albo jego potencjał fiskalny stopniał pod wpływem działań zabezpieczających podejmowanych przez organy podatkowe.
Inaczej ujmując, jeśli ktoś wierzy, że to kontrole podatkowe są ważnym źródłem dochodów budżetowych, nie ma pojęcia o funkcjonowaniu systemu podatkowego. Jeśli płatnik celowo unika opodatkowania i jego działalność jest opłacalna tylko dzięki „inwestycjom podatkowym”, to można z góry przyjąć, że osiągnięty w sporze sukces organów podatkowych nie przyniesie nic budżetowi. Cała „strategia podatkowa” polega tu nie tylko na ucieczce od opodatkowania, lecz również na ukrywaniu majątku, który mógłby być przedmiotem egzekucji. Natomiast uczciwi podatnicy, którzy ulegli pokusie „optymalizacji opodatkowania”, będą bronić się do upadłego, ograniczając możliwości egzekucyjnej władzy skarbowej. Wolno im tak postępować, jeśli działają zgodnie z prawem.
Opublikowano już drugą wersję uszczelnienia podatków dochodowych od przyszłego roku. Zamieszczono tam wiele propozycji, które świadczą o wyborze zarówno pierwszej, jak i drugiej drogi. Władza musi już w przyszłym roku osiągnąć szybki wzrost wpływów z opodatkowania dochodów. A ten cel można osiągnąć tylko pierwszą z powyższych dróg. Od czego zacząć? Odpowiedź zna każdy księgowy: należy przywrócić obowiązek składania miesięcznych deklaracji (zeznań) podatkowych z tytułu zaliczek. Bez tego posunięcia większość zaproponowanych zmian być może zakończy się sukcesem organów podatkowych w sporach powstałych na tle rozliczenia 2018 r., ale ich finalizacja nastąpi najwcześniej w 2020 r. lub później. Nie spowoduje to znacznego wzrostu przychodów, bo nie jest to sposobem na szybką poprawę efektywności fiskalnej. Oczywiście próba przywrócenia tego obowiązku spotka się z brutalnym atakiem całego „lobby optymalizacyjnego”, a ma ono wciąż wielkie wpływy, mimo zmiany ekipy rządzącej. Tu niestety powtarza się błędny scenariusz działań naprawczych charakterystycznych dla podatku od towarów i usług. Zamiast jednorazowo znieść największą lukę podatkową w postaci tzw. krajowego odwrotnego obciążenia, dzięki czemu branże stalowa, elektroniczna, złomiarska i metali kolorowych zaczęłyby od następnego miesiąca płacić podatek, mnoży się biurokratyczne obowiązki podatników ku uciesze biznesu informatycznego i doradczego.
Naprawa przepisów o podatkach dochodowych od działalności gospodarczej wymaga też zmiany podstawowych założeń działania władzy fiskalnej. Od lat żyjemy w świecie podatkowej fikcji, którą władza traktuje jak rzeczywistość. Po latach „urabiania” przez media i ekspertów nawet wysocy urzędnicy skarbowi mówią językiem biznesu podatkowego, twierdząc, że optymalizacja ma „legalny charakter” i można przeciwstawić się jej, wszczynając długotrwałe spory na podstawie zarzutu obejścia prawa, znów ku uciesze biznesu, który zarabia ma obsłudze postępowań. Daliśmy się omamić. Większość „transakcji optymalizacyjnych” ma fikcyjny charakter, który legalizują skomplikowane umowy i jałowe przelewy. Nie jest kosztem uzyskania przychodów pozorny wydatek na równie pozorne „usługi marketingowe” czy „biznesowe”, świadczone zupełnie przypadkiem przez powiązany podmiot z tego samego koncernu.
Gdyby władza zdobyła się na stanowczość i postawiła zarzut pozorności, który z reguły można udokumentować, posługując się materiałem dowodowym zgromadzonym w postępowaniu karnym, prewncja byłaby zapewniona. Dają ku temu podstawę art. 270a i 271a Kodeksu karnego. Fikcyjne transakcje muszą być udokumentowane fakturą mającą znamiona czynu zabronionego (potwierdzenie nieprawdy). Ktoś musi tę fakturę wprowadzić do ewidencji podatkowych, a to rodzi podejrzenie „użycia” faktury potwierdzającej nieprawdę w okolicznościach faktycznych mogących mieć znaczenie dla określenia należności publicznoprawnej. Śledztwo w tej sprawie, prowadzone przez organy ścigania, w tym przez urzędy celno-skarbowe, może dotyczyć działań z 2017 r., a organy te nie muszą czekać aż zakończy się rok podatkowy.
Trzeba tylko chcieć i nie bać się zmasowanych ataków „wolnych mediów”, hejterów i napuszonych wypowiedzi „niezależnych ekspertów”, którzy od lat powiązani są zagranicznym biznesem podatkowym.
To już zupełnie inna opowieść, bo jeśli bić się w piersi, to najlepiej zacząć od własnych. Tu jest źle, a może nawet jeszcze gorzej. Kilka miesięcy temu zasugerowano mi uczestnictwo w międzynarodowym konwentyklu z udziałem utytułowanych ekspertów podatkowych. Okazało się, że głównym „sponsorem” tego przedsięwzięcia jest… światowy lider organizujący unikanie opodatkowania. Z tych oczywistych przyczyn odmówiłem uczestnictwa, bo nie chcę być w konflikcie interesów: aby wiarygodnie działać w interesie publicznym, nie można czerpać korzyści od biznesu podatkowego, który działa na jego szkodę. Ale co z tego wynika dla „uszczelnienia” podatku dochodowego? Tylko tyle, że trzeba to robić bez jawnych i niejawnych przedstawicieli tego biznesu, który teraz (jakoby) wspiera uszczelnienie systemu podatkowego.