Polskie podpisy elektroniczne będą uznawane w całej Unii Europejskiej
Od 1 lipca bieżącego roku będzie obowiązywać rozporządzenie unijne, zgodnie z którym każde państwo Unii Europejskiej jest zobowiązane do uznawania podpisów elektronicznych opartych na certyfikatach kwalifikowanych, wydanych przez inne kraje członkowskie. Przedsiębiorcy posługujący się polskimi certyfikatami kwalifikowanymi będą mogli je wykorzystywać w relacjach z partnerami i kontrahentami we wszystkich państwach unijnych.
Certyfikaty kwalifikowane, z których korzystają firmy do podpisywania dokumentów w programie Płatnik czy systemie e-Deklaracje, po 1 lipca 2016 r. będą nadal aktualne. Przedsiębiorcy nie mają obowiązku niczego zmieniać. - Zmiana dotyczy wyłącznie urzędów, które muszą przygotować się do przyjmowania i akceptowania dokumentów opatrzonych podpisami kwalifikowanymi, weryfikowanymi przy pomocy certyfikatów wydanych w krajach Unii – mówi serwisowi infoWire.pl Elżbieta Włodarczyk, dyrektor linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.
– Dotychczas nasze urzędy administracji publicznej były zobligowane do honorowania dokumentów podpisanych przy pomocy certyfikatów kwalifikowanych, wydanych przez polskie centra certyfikacji. Rozporządzenie unijne nakłada obowiązek uznawania również certyfikatów wydanych w innych krajach unijnych – dodaje ekspertka. Oznacza to, że po 1 lipca bieżącego roku np. przedsiębiorca mający niemiecki certyfikat kwalifikowany będzie mógł wysłać dokumenty przez program Płatnik i polski urząd nie będzie miał prawa odmówić ich przyjęcia.
Nowe prawo pozwala także na wprowadzenie dodatkowych usług zaufania, takich jak pieczęcie elektroniczne czy usługi e-doręczeń oraz e-walidacji.