Na zwrot VAT niektóre firmy będą musiały poczekać dłużej

Ciągłe podejmowanie działań w zakresie ograniczenia luki w podatku VAT i rozszerzanie gamy instrumentów do walki z przestępczością w tym zakresie są bardzo potrzebne. Dlatego tzw. „ustawa uszczelniająca” jest pozytywnie oceniana przez specjalistów. Niemniej jednak uderza ona nie tylko w oszustów uwikłanych np. w transakcje karuzelowe, ale również w uczciwe podmioty, dla których wprowadzone zmiany nie mają pozytywnego oddźwięku. Między innymi będzie to utrudnienie uzyskania zwrotu podatku VAT w krótszym terminie.

W 2017 r. szykują się duże zmiany dla podatników VAT. Wchodzi w życie zapowiadana długo nowelizacja ustawy o podatku VAT nazywana przez wielu specjalistów z branży tzw. „ustawą uszczelniającą”. Wdrożenie proponowanych rozwiązań uzasadniano potrzebą ograniczenia oszustw i nadużyć w podatku VAT, w szczególności wyłudzeń podatku, jak również uszczelnienia już istniejących instrumentów do ich zwalczania. Jedna ze zmian dotyczy terminów zwrotu podatku VAT. Nie jest to zmiana w zakresie ilości dni, a więc czasu ustawowego, w jakim organ podatkowy ma obowiązek dokonania zwrotu podatku. Termin podstawowego zwrotu VAT będzie nadal wynosił 60 dni, termin skrócony 25 dni. a termin wydłużony 180 dni. Należy jednak pamiętać, że terminy te mogą ulec wydłużeniu, jeżeli organ podatkowy będzie chciał zweryfikować zasadność dokonania zwrotu danemu podatnikowi. Tak też było do tej pory, ale nowelizacja wprowadza jednak pewne novum. Dokonano doprecyzowania w zakresie możliwości dodatkowej weryfikacji i udostępniono organom podatkowym weryfikację rozliczeń nie tylko podatnika wnioskującego o zwrot, ale także rozliczeń jego kontrahentów biorących udział w obrocie towarami lub usługami w celu zbadania faktycznego przebiegu transakcji.

 

W mojej opinii jest to dobry kierunek, bowiem często weryfikacja rozliczeń samego podatnika niewiele daje. Podatnik może być nieświadomy tego, co działo się na wcześniejszych etapach obrotu bez jego udziału, a przebiegu transakcji w żaden sposób nie można zweryfikować wyłącznie w oparciu o dokumenty źródłowe i informacje będące w posiadaniu samego podatnika. Jeżeli mamy do czynienia z transakcjami karuzelowymi, to przestępstwo popełniane jest na różnych etapach realizacji zdarzeń gospodarczych, a podatnik często jest nieświadomy udziału w karuzeli podatkowej.

 

Nowością będzie również fakt, że termin zwrotu będzie mógł być przedłużony na uzasadnione żądanie Komendanta Głównego Policji, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Prokuratora Generalnego w związku z prowadzonym przez nich postępowaniem. Przedłużenie takie nie będzie jednak mogło obejmować okresu dłuższego niż 3 miesiące.

 

Zmianę odczują również podatnicy wnioskujący o zwrot w terminie 25 dni, gdyż przepisy w tym zakresie zostały zaostrzone. Urzędy skarbowe napotykały często trudności w weryfikacji zasadności zwrotu w tak krótkim czasie. Ciężko w takim terminie ustalić, czy podatnik nie zamierza wyłudzić VAT-u, zwłaszcza w sytuacji, gdy wynika on w znacznej mierze z rozliczeń dokonywanych w poprzednich okresach (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia mogą się ciągnąć wiele miesięcy).

 

Uzyskać tak szybko zwrot będzie trudniej, ale na szczęście będzie to możliwe. Kwoty podatku naliczonego będą musiały wynikać z faktur dokumentujących należności zapłacone w całości za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Ponadto podatnik będzie musiał złożyć w urzędzie dowody zapłaty zgodnie z powyższymi wytycznymi.

 

Do ustawy wprowadzono również zapis, iż wartość innych faktur, aniżeli wymienionych wyżej (a więc przykładowo płatnych gotówką, lub uregulowanych w formie kompensaty należności), nie będzie mogła przekraczać limitu 15 000 zł oraz wyeliminowano możliwość otrzymania zwrotu w skróconym terminie, jeżeli kwota podatku z przeniesienia z poprzedniej deklaracji przekroczyła kwotę 3 000 zł.

 

Dodatkowym obostrzeniem będzie reguła, iż o zwrot w najkrótszym przewidzianym w ustawie terminie ubiegać będą się mogli jedynie ci podatnicy, którzy byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występują o zwrot w przyspieszonym terminie oraz za wszystkie te okresy składali deklaracje podatkowe, co niestety dotknie nowych podatników VAT w pierwszym roku prowadzenia działalności.

 

Beata Złotek, Inventage Polska Sp. z o.o. 

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.