Jak cyfrowa transformacja zmienia rolę CIO i jego wpływ na biznes

Mobilność, Big Data, cloud computing, Internet rzeczy czy social media – trendy te wpływają na strategię działania firmy i obsługę jej klientów. Przedsiębiorstwo przyszłości musi być skupione na kliencie, wielokanałowe, partnerskie, przystosowujące się. Transformacja cyfrowa dotyczy całej organizacji. Musi rozumieć ją nie tylko CIO, ale i CEO.

Z raportu Accenture Technology Vision 2016, które opublikowano w lutym br., wynika, że tempo rozwoju technologii cyfrowych wykorzystywanych w biznesie będzie rosło do roku 2019 w bezprecedensowym tempie. Ponad 86% z 3100 badanych przez Accenture menedżerów firm międzynarodowych potwierdza, że tempo zmian technologicznych w ich organizacjach istotnie przyspieszyło w ostatnich trzech latach, a 58% uważa, że w kolejnych trzech będzie jeszcze bardziej zauważalne.

Wszechogarniająca cyfrowa transformacja

Dawniej terminem nowej, cyfrowej gospodarki określana była tylko jej część – ta zajmująca się produktami cyfrowymi. Teraz już właściwie nie ma innej. W ciągu kilku lat Airbnb, która nie ma w ogóle hoteli, a de facto jest algorytmem wynajmu wolnych pokoi, stał się jednym z czołowym graczy zaburzających światowy rynek hotelarski. Podobnie jest z Uberem na rynku usług taksówkowych. Airbnb i Uber dokonały tzw. digital disruption. Mianem tym określona jest innowacja, która zmienia dotychczasowy, ustalony porządek, rozwiązuje obecny lub przyszły problem i zapewnia konsumentom nowe korzyści.

Dzisiaj, w większości przypadków, technologia, która zmienia model biznesowy i warunki funkcjonowania firmy i sektora pochodzi spoza nich. Uważne śledzenie tego, co się dzieje w technologii jest wymogiem nie tylko w firmach IT, bankach, czy firmach telekomunikacyjnych, ale we wszystkich!

Nowe role i nowe stanowiska dla CIO

Jak widać, cyfrowa transformacja wpływa na biznes. Ten chce więc mieć wpływ na projekty za nią idące. Coraz częściej CIO zabierany jest budżet na IT. Według badania amerykańskiego „Computerworld” z 2013 roku, aż w 49% analizowanych firm 10% budżetu na IT nie podlega już działowi IT. W przypadku kolejnych 37% przedsiębiorstw jest to od 10% do 40% wydatków na technologie informatyczne, a w przypadku 15% firm udział ten dochodzi nawet do 100%. Odbieranie budżetu CIO to nie do końca słuszna decyzja. To on powinien być najważniejszym partnerem w budowaniu „mapy drogowej” cyfrowej transformacji.

Zewnętrzne wyzwania, przed jakimi stoją dziś CIO i podlegające im działy IT to: rewolucja cyfrowa; szybko znikające bariery wejścia, w wyniku czego na rynek wchodzą nowi konkurenci; czy rozwój strategicznego partnerstwa technologicznego. W przypadku wyzwań wewnętrznych są to: rosnące zainteresowanie zarządu technologią; coraz bardziej wymagający klienci wewnętrzni; odbieranie w coraz większym stopniu kontroli nad budżetem IT; a także rosnący nacisk na bezpieczeństwo. Potencjalne nowe obszary odpowiedzialności CIO to: wyznaczanie mapy cyfrowej transformacji, zarządzanie złożonymi zasobami danych i informacji; przekładanie na produkty zasobów informacji i technologii oraz wpływ na poprawę satysfakcji klienta.

Cyfrowa transformacja to szansa na przysłowiowe „pięć minut” w życiu CIO

Jeśli CIO zrozumie głębię transformacji, może zyskać duży wpływ na firmę, w której pracuje. Jeśli nie, jego rola będzie marginalizowana. To duże wyzwanie i szansa, nawet jeśli za kilka lat nazwa tego stanowiska może być już inna. Zastąpić go mogą Chief Digital, Data, Innovation, Technology Project lub Architect Officer. Na świecie już dziś coraz częściej poszukiwane są tego typu osoby. Trzeba pamiętać, że znajomość technologii przestaje być uznawana za najważniejszą przewagę CIO. Dziś oczekuje się od niego, aby był liderem technologii, a nie wyłącznie specjalistą od IT; aby przejrzyście komunikował się z zarządem i równymi sobie rangą menedżerami; przewodził, dając przykład i wywierając wpływ na ludzi; a wreszcie wyszukiwał i rozwijał talenty.

CEO szukają osób, które wspierają cyfrową transformację. Rozwój tych umiejętności to jedno z wyzwań dla CIO. W Badaniu Umiejętności Menedżerów IT Russell Reynolds z roku 2013 – w którym wzięło udział 1000 osób – badani postawili diagnozę występującego w ich środowisku niedoboru najbardziej poszukiwanych umiejętności – przywódczych i działania jako liderów transformacji. Dodatkowo, jako ważne uznali takie umiejętności, jak budowanie partnerstwa, nastawienie na wyniki, sprawność i współpraca organizacyjna, czy zarządzanie zmianą. To one są dziś najbardziej poszukiwane.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.