Ewidencja czynności dokonywanych między członkami grupy VAT - projekt
MF przygotował projekt rozporządzenia określający zasady prowadzenia ewidencji czynności dokonywanych między członkami grup VAT. Prowadzenie ewidencji w sposób opisany w projekcie będzie wymagane od 1 lipca 2023 r.
Z dniem 1 stycznia 2023 r. do polskiego porządku prawnego została wprowadzona nowa kategoria podatnika, jakim będzie grupa VAT. Celem instytucji grup VAT jest umożliwienie podmiotom powiązanym finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie wspólnego rozliczania dla potrzeb podatku od towarów i usług. Rozwiązanie ma charakter dobrowolny, pozwalając na samodzielną decyzję przedsiębiorstw co do woli skorzystania z niego.
Grupa VAT upraszcza rozliczenia pomiędzy jej członkami oraz zwiększa efektywność finansową współpracy z innymi podmiotami z grupy.
Ewidencja czynności dokonywanych między członkami grupy VAT
Grupy VAT zostały obciążone obowiązkami ewidencyjnymi i informacyjnymi. Prowadzone ewidencje mają umożliwić fiskusowi kontrolę prawidłowości wykonywania obowiązków podatkowych przez grupę VAT. Ma to przeciwdziałać uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania przez grupę VAT.
Wpisom w ewidencji podlegać będą dane o czynnościach dokonywanych przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT, które to czynności są wyłączone z opodatkowania VAT.
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe dane dotyczące wykonywanych czynności, które powinny być wykazane w ewidencji prowadzonej przez członka grupy VAT. Określa też sposób ich wykazywania w przesyłanej ewidencji.
Zakres danych podawanych w ewidencji ma zapewnić organom podatkowym wszystkie niezbędne informacje na temat transakcji, co ma – w założeniach – ograniczyć konieczność składania przez podatników dodatkowych wyjaśnień w toku, prowadzonych w przyszłości przez organ podatkowy ewentualnych czynności weryfikacyjnych (czynności sprawdzających, postępowań czy kontroli).
Organy podatkowe będą mogły zweryfikować transakcje w oparciu o już posiadane dane, wynikające z przesłanej ewidencji. Umożliwi to organom prowadzenie na bieżąco weryfikacji tych danych oraz identyfikowanie i eliminowanie potencjalnych nieprawidłowości.
Rozporządzenie określa też dodatkowe elementy ewidencji, które mogą być w niej zamieszczone. Są to:
→ numer telefonu kontaktowego członka grupy VAT lub osoby reprezentującej tego członka,
→ nazwa systemu teleinformatycznego, z którego jest przesyłana ewidencja,
→ w przypadku korekty ewidencji – zakres dokonanych zmian wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty.
Sposób wykazywania danych w ewidencji został określony w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z przyjętymi założeniami ewidencja będzie prowadzona w formacie .xml, kodowanie UTF-8 (z dopuszczalną ilością miejsc po przecinku oraz wymaganym zapisem wartości liczbowych jako ciągu kolejno po sobie następujących cyfr).
Wskazana ewidencja będzie stanowić narzędzie weryfikacji wewnętrznych przepływów w grupie VAT, co bezpośrednio należy wiązać m.in. z możliwością bieżącej kontroli występowania powiązań ekonomicznych w grupie VAT.
Termin wejścia w życie
Rozporządzenie w sprawie ewidencji prowadzonej przez członków grup VAT wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2023 r. i jest to data skorelowana z datą wejścia w życie przepisów zmieniających ustawę o VAT, wprowadzających tę ewidencję. |
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji prowadzonej przez członków grupy VAT (nr z wykazu 640) – opublikowany 29 grudnia 2022 r. na www.legislacja.gov.pl
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.