Cloud w 2017: jak zabezpieczyć chmurę?

Eksperci zgadzają się, że w przyszłym roku będziemy mogli zaobserwować szybszy rozwój i popularyzację rozwiązań chmurowych w przedsiębiorstwach. To jednak oznacza, że specjaliści ds. IT będą jeszcze bardziej niespokojnie sypiać, mając na głowie ochronę danych.

Badanie przeprowadzone przez SANS Institute pokazuje, że bezpieczeństwo informacji to największa obawa wśród specjalistów ds. IT. Czy hybrydowa chmura i bardziej klarowna strategia pozwolą rozwiązać problem?

W ostatnim raporcie Security and Accountability in the Cloud Data Center można przeczytać, że 62% respondentów miało obawy w związku z możliwością nieautoryzowanego dostępu do danych przechowywanych w publicznych chmurach przez osoby z zewnątrz organizacji. Dla porównania, w ubiegłym roku było to tylko 40%.

Obawy te pojawiają się w okresie ogromnego rozwoju chmurowego modelu IT. Niektórzy przewidują, że w 2017 r. wydatki na cloud wzrosną – prognoza dotyczy w szczególności dużych firm.

Ponad połowa (56%) ankietowanych przez SANS twierdziła, że brakuje im możliwości prowadzenia analiz śledczych, które pozwoliłyby na efektywne reagowanie na incydenty. „Obawy rosną, ponieważ wzrasta ryzyko. Bezpieczeństwo chmury nie zmniejsza się” – mówi Jonathan Sander, VP ds. strategii produktowej w obszarze bezpieczeństwa chmury w firmie Lieberman Software.

Jego zdaniem, powodem jest fakt, że organizacje coraz częściej umieszczają w chmurach wrażliwe dane biznesowe. „Pojawia się większe ryzyko, że jakikolwiek wyciek z chmury może spowodować potencjalnie większe szkody” – uważa Jonathan Sander.

Największym wyzwaniem dla menedżerów IT w 2017 r., według Paula Calatayuda, CTO w FireMon, będzie „jak najlepiej zarządzać ryzykiem, w miarę jak organizacje coraz częściej używają chmury nie tylko do podstawowych danych niepodlegających regulacjom, ale też do coraz bardziej ‘regulowanych’ danych”.

Jonathan Sander uważa, że to wyzwanie kompetencyjne dla osób zajmujących się zawodowo bezpieczeństwem. Nie można zabezpieczyć czegoś, czego nie widzimy, a chmura – z punktu widzenia bezpieczeństwa – to martwy punkt”.

Podejście hybrydowe

Chmury publiczne nie są bezpieczne – tak uważa większość badanych, którzy są przekonani, że cloud stanowi ogromne ryzyko. Obawy o bezpieczeństwo danych przechowywanych w publicznych rozwiązaniach, w połączeniu z rosnącą presją ze strony biznesu na wdrożenie technologii chmurowych, sprawią – zdaniem Paula Catalyuda – że dyrektorzy ds. informatyki zmienią podejście „czekać i obserwować” na „tryb reagowania”.

Najprawdopodobniej dla większości rozwiązaniem będzie budowa chmury hybrydowej, co pozwoli na zapewnienie wyższego poziomu bezpieczeństwa i kontroli organizacyjnej. Z globalnej ankiety przeprowadzonej przez „Harvard Business Review” wynika, że 63% organizacji aktywnie wdraża podejście hybrydowe.

Zadaniem IDC, ta liczba będzie raczej wzrastać – analitycy firmy oceniają, że ponad 80% działów IT w dużych firmach postawi na architekturę chmury hybrydowej w 2017 roku. Jest bardzo prawdopodobne, że wpłynie to na przyspieszenie dzięki wprowadzeniu nowych platform chmury hybrydowej (przykładowo Microsoft Azure Stack) oraz rozwojowi Google, który buduje nowe centra danych, na potrzeby oferty rozwiązań dla dużych firm.

Strategiczny fokus

Coraz większe znaczenie, jakie dla organizacji będzie miała chmura oznacza, że jej wydajność i bezpieczeństwo znajdą się w centrum zainteresowania menedżerów CXO. Najnowsza ankieta przeprowadzona przez Unisys pokazuje, że 72% CIO odgrywa wiodącą rolę we wprowadzaniu technologii cloud do organizacji.

Rosnąca skala rozwiązań chmurowych oraz ilość informacji biznesowych udostępnianych online oznacza wzrost ryzyka. Warto jednak pamiętać, że strategiczne podejście do kwestii implementacji i bezpieczeństwa pomoże je ograniczyć.

Według Paula Catalyuda, CIO, który doskonale rozumie biznes, to warunek strategicznego wdrożenia systemów chmurowych. Jego zdaniem: „To gwarancja, że zostanie opracowany odpowiedni program zarządzania ryzykiem, który zidentyfikuje wszystkie ryzyka i pozwoli nad nimi zapanować, włączając w to chmurę”.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.