Likwidacja działalności gospodarczej – proces, formalności, aspekty podatkowe
Niestety, ani prowadzenie działalności, ani jej likwidacja nie są w Polsce procesami szybkimi, łatwymi i przyjemnymi. Likwidacja działalności wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu formalności oraz pamiętania o różnych aspektach podatkowych. Dlatego warto przyjrzeć się temu tematowi i zastanowić, jak wygląda proces zamknięcia firmy, a także w jaki sposób prawidłowo rozliczyć VAT oraz podatek dochodowy. O tych aspektach i nie tylko przeczytają Państwo w niniejszym artykule.
Likwidacja działalności – spis z natury dla celów podatku dochodowego (PIT)
Podatnik likwidujący swoją działalność w pierwszej kolejności powinien dokonać spisu z natury (remanentu) dla celów podatku dochodowego na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Dotyczy to przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. W spisie z natury muszą oni ująć:
- towary handlowe,
- materiały (surowce) podstawowe oraz pomocnicze,
- półwyroby,
- produkcję w toku,
- wyroby gotowe,
- braki i odpady, które pozostaną na stanie w dniu likwidacji działalności.
Likwidacyjny spis z natury dla celów PIT powinien jednak obejmować nie tylko towary, które znajdują się fizycznie w firmie, lecz również te, które są własnością przedsiębiorcy, a w dniu sporządzenia spisu znajdują się poza firmą. Remanent przygotowywany dla celów podatku PIT nie musi mieć żadnego konkretnego wzoru. Może to być spis sporządzony w zwykłym pliku Word, lecz powinien zawierać ustawowo określone elementy (patrz par. 25 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Niezbędne elementy, jakie powinny się znaleźć w spisie z natury, to:
- nazwa firmy, czyli imię i nazwisko właściciela przedsiębiorstwa;
- data sporządzenia spisu;
- kolejny numer pozycji arkusza spisu z natury;
- szczegółowe określenie składników spisu;
- jednostka miary;
- ilość stwierdzona podczas spisu;
- cena za jednostkę miary (w złotych i groszach);
- wartość wynikająca z przemnożenia ilości towaru przez cenę jednostkową;
- łączna wartość spisu z natury;
- klauzula „Spis zakończono na pozycji...";
- podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela firmy (wspólników).
Należy pamiętać, że sporządzonego spisu z natury dla celów PIT nie składa się do urzędu skarbowego. Nie wynika również z niego kwota podatku dochodowego do zapłaty. Remanent likwidacyjny zamyka KPiR jako ostatni wpis w księdze, nawet jeśli wynosi 0. Jego wartość brana jest pod uwagę przy wyliczeniu podatku PIT w deklaracji rocznej.
Podatnicy opodatkowani na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku sporządzania spisu z natury. W przypadku likwidacji działalności lub wystąpienia wspólnika ze spółki ryczałtowcy muszą sporządzić jedynie wykaz składników majątku w oparciu o art. 24 ust. 3a ustawy o PIT, który jest drugim punktem na naszej liście.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.