Organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie
Elementem składowym procesu zarządzania firmą jest planowanie. Organizacja planowania w przedsiębiorstwie obejmuje planowanie w 2 podstawowych wymiarach: długoterminowym (strategicznym) oraz krótkoterminowym (operacyjnym). Kluczową rolę w każdym podmiocie, decydującą o jego przetrwaniu na rynku pełni zarządzanie strategiczne i związane z nim planowanie strategiczne. W artykule przedstawiono istotę planowania strategicznego oraz jego komponenty, obejmujące firmową misję i wizję, a także proces budżetowania.
Pojęcie planowania strategicznego
Planowanie strategiczne stanowi proces wyznaczania długookresowych celów przedsiębiorstwa, dokonywania systematycznej analizy otoczenia i potencjału firmy oraz podejmowania decyzji w zakresie alokacji zasobów i sposobów realizacji założonych celów¹. Według Durlika², planowanie strategiczne jest z jednej strony ogólnym programem określenia i realizacji misji i celów przedsiębiorstwa, a z drugiej jest zestawem przewidywanych o realizacji działań ujętych w czasie. Zestaw ten dotyczy działań zmierzających do realizacji firmowej misji i celów na poziomie taktycznym i operacyjnym. Planowanie strategiczne można również zdefiniować jako zespół (układ) działań ujętych w czasie, zmierzających do reagowania firmy na zmieniające się otoczenie i życzenia lub oczekiwania klientów. Planowanie strategiczne jest procesem określania głównych celów organizacji, lokowania kapitału, a następnie postępowania zmierzającego do osiągnięcia tych celów. Jest więc procesem wyznaczania kierunku działania przedsiębiorstwa, procesem przewidywania przyszłości i przygotowania się do niej³. Z kolei, zdaniem Antoszkiewicza⁴, planowanie strategiczne jest procesem wyboru zasadniczego kierunku funkcjonowania firmy, który zawiera się w jej misji, dobraniem do misji polityki i programów realizacji konkretnych celów oraz opracowaniem i wyborem odpowiednich metod, aby założenia strategiczne wprowadzić do rzeczywistości gospodarczej i społecznej firmy.
Proces planowania strategicznego składa się z 2 głównych etapów: analizy strategicznej i projektowania strategii. Każda z ww. faz realizuje zadania badawcze, sprowadzające się do opracowania planu strategicznego⁵. Zakres analizy strategicznej można odnieść do 3 obszarów: makrootoczenia (otoczenie globalne), mikrootoczenia (otoczenie konkurencyjne) oraz do otoczenia wewnętrznego (potencjał przedsiębiorstwa)⁶. W ramach ww. obszarów zastosowanie znajduje wiele różnorodnych metod i technik badawczych (tabela 1).
Planowanie strategiczne może być rozpatrywane w formie scenariusza uwzględniającego następujące fazy⁷:
→ wyznaczenie marketingowej misji,
→ marketingowa ocena otoczenia,
→ przyjęcie celów strategicznych,
→ identyfikacja alternatyw strategicznych,
→ określenie portfela produktów.
Model planowania strategicznego według Penc-Pietrzak⁸ obejmuje następujące główne fazy:
→ ustalenie lub weryfikacja misji i wizji przedsiębiorstwa,
→ określenie celów strategicznych,
→ analiza otoczenia przedsiębiorstwa,
→ analiza potencjału przedsiębiorstwa,
→ zestawienie wyników analizy otoczenia i potencjału firmy,
→ weryfikacja i uzupełnienie celów strategicznych,
→ projektowanie wariantów strategicznych,
→ wybór najlepszej strategii,
→ opracowanie planu strategicznego,
→ implementacja planu strategicznego,
→ kontrola realizacji planu strategicznego,
→ ocena uzyskanej pozycji strategicznej.
Za szerokim ujęciem planowania strategicznego opowiadają się Stoner i Wankel⁹. Wyróżniają oni następujące etapy planowania strategicznego:
→ formułowanie celów organizacji, obejmujące analizę roli organizacji, definicję jej misji oraz ustalenie konkretnych zadań, wyróżniających tę misję,
→ identyfikacja dotychczasowych zadań i strategii w celu uwidocznienia różnic między aktualnym a pożądanym sposobem postępowania,
→ analiza otoczenia w celu określenia elementów, mających szczególne znaczenie dla osiągnięcia wytyczonych celów,
→ analiza zasobów, umożliwiająca identyfikację słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa,
→ identyfikacja strategicznych okazji i zagrożeń,
→ ustalenie zakresu koniecznych zmian strategii,
→ podejmowanie strategicznych decyzji, rozumiane jako proces identyfikacji, oceny i wyboru wariantów strategicznych,
→ wdrożenie strategii, czyli przełożenie jej na odpowiednie plany operacyjne, programy i budżety dla poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,
→ kontrola realizacji strategii, polegająca na sprawdzaniu, czy strategia jest realizowana zgodnie z planem oraz czy przynosi zamierzone wyniki.
W literaturze przedmiotu10 podkreśla się następujące cechy planowania strategicznego:
→ celowość (realność), oparta na właściwym rozpoznaniu obiektywnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa,
→ wewnętrzna spójność (zgodność), obejmująca cele, które nie są sprzeczne i nie kolidują ze sobą wzajemnie,
→ operatywność, uwidaczniająca się w czytelności, zrozumiałości i dokładności, umożliwiająca jego realizację, zgodnie z przewidywanym wykorzystaniem zasobów i tokiem działania,
→ terminowość, uwzględniająca terminy realizacji celów pośrednich i celu głównego,
→ kompletność, uwzględniająca wszystkie działania niezbędne do realizacji określonego celu,
→ perspektywiczność, umożliwiająca wybieganie w przyszłość w granicach możliwości przewidywania, zapewniająca zgodność planów krótkookresowych z planami perspektywicznymi,
→ precyzyjność (konkretność), uwzględniająca cele określone w sposób ścisły i możliwie wymierny,
→ obszerność, wyrażająca się określonym stopniem szczegółowości i dokładności, ale niemająca charakteru skomplikowanego i zawiłego,
→ logiczność, oparta na jasno sprecyzowanych celach i zadaniach,
→ kompleksowość, odzwierciedlająca mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia w realizacji celów w konfrontacji z realizowanymi strategiami,
→ elastyczność, dopuszczająca możliwość weryfikacji celów, zmian w realizowanych strategiach i budżecie,
→ ambitność w rozsądnym zakresie,
→ adresowalność, uwzględniająca poszczególne komórki odpowiedzialne za realizację zadań oraz zarząd przedsiębiorstwa jako koordynatora działań,
→ racjonalność, oparta na rzetelnej wiedzy,
→ wykonalność, wyrażająca się tym, że jest on możliwy do realizacji,
→ imperatyw nienaruszalności porządku wartości przedsiębiorstwa,
→ kierunkowy charakter zawartych w nim rozstrzygnięć,
→ dynamiczna orientacja.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.