Jakie nowe obowiązki wprowadza nowelizacja przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
Biura prowadzące księgi rachunkowe, doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni już od kilku lat objęci są obowiązkiem stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 30 marca 2021 r. uchwalono zmianę tej ustawy (Dz.U. z 2021 r. poz. 815), która wprowadza bardzo istotne zmiany.
Najistotniejsze zmiany dotyczą rozszerzenia listy podmiotów obowiązanych do stosowania tych przepisów (m.in. o biura rachunkowe zajmujące się prowadzeniem ksiąg podatkowych) oraz modyfikacji i wprowadzenia nowych obowiązków w zakresie walki z praniem pieniędzy. Konsekwencją zmian jest konieczność stworzenia procedur wewnętrznych od nowa przez jednostki, które zostały dołączone do listy jednostek obowiązanych, lub zmiana/modyfikacja stosowanych do tej pory procedur przez jednostki obecnie do tego zobowiązane.
Znowelizowane przepisy ustawy weszły w życie – co do zasady – 15 maja 2021 r. Jednak wiele z nich wejdzie w życie w terminie późniejszym, tj.:
- 31 lipca 2021 r. – przepisy dotyczące rozszerzenia katalogu podmiotów obowiązanych do stosowania ustawy;
- 31 października 2021 r. – przepisy dotyczące wykonywania przez instytucje obowiązane obowiązków w zakresie:
- środków bezpieczeństwa finansowego, w tym wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego (m.in. podwyższające próg pozwalający na odstąpienie od stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w odniesieniu do pieniądza elektronicznego),
- szkolenia pracowników,
- funkcjonowania oraz weryfikacji danych zawartych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR),
- procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów.
Najważniejsze zmiany w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wprowadzone ustawą z 30 marca 2021 r. o zmianie tej ustawy obejmują:
- rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych, które muszą wdrożyć i realizować specjalne procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy,
- nowe obowiązki dla obecnych instytucji obowiązanych,
- rozszerzenie zakresu szkolenia pracowników,
- rozszerzenie wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów,
- ułatwienia w identyfikacji beneficjentów rzeczywistych,
- rozszerzenie listy podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji,
- uszczegółowienie zasad dotyczących stosowania przez instytucje obowiązane środków bezpieczeństwa finansowego,
- zdefiniowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.