Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania
Kontrola wewnętrzna jest niezbędnym elementem, który powinien zostać zaimplementowany w każdym przedsiębiorstwie, bowiem kontrola, identyfikacja, analiza i ocena wszelkiego rodzaju ryzyk stanowi prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system, który jest integralną częścią sprawnie funkcjonującej nowoczesnej organizacji. Wspiera nie tylko skuteczne i efektywne działanie procesów biznesowych, ale – co jest niezwykle istotne – nadaje kształt i określa zasady współpracy, przepływu informacji oraz monitorowania działań w ramach całej organizacji.
System kontroli wewnętrznej jest kompleksowym podejściem, którego częściami składowymi są m.in. analiza oraz zarządzanie ryzykiem, audyt wewnętrzny, adekwatny dobór i rozwój systemów informatycznych sprzyjający realizacji krótko- i długoterminowej strategii organizacji, skutecznie działające mechanizmy kontrolne w procesach biznesowych wspierane efektywnie wdrożonymi systemami informatycznymi, ład korporacyjny. Jest to również proces, który wspiera organizację w osiągnięciu celów w następujących obszarach:
- Skuteczność i efektywność operacji.
- Redukcja ryzyka utraty aktywów.
- Wiarygodność sprawozdawczości finansowej.
- Zgodność z obowiązującymi przepisami i regulacjami.
Warto pamiętać przy tym, że kontrola wewnętrzna to nie tylko skuteczna ochrona przed powstawaniem strat na skutek słabości ludzkich, systemowych, organizacyjnych, operacyjnych czy kontrolnych, ale również okoliczność sprzyjająca właściwemu wykorzystaniu potencjału ekonomicznego, organizacyjnego i ludzkiego danej organizacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.