Finanse i Controlling
Temat numeru: Sztuka budżetowania
Okładkowa „Sztuka budżetowania” może wydawać się hasłem nieco przewrotnym w przededniu wakacji, bo przecież budżetowanie to proces, który z reguły absorbuje nas jesienią. A jednak budżet i budżetowanie nie są jednorazowymi uciążliwymi i wyczerpującymi, ale jednak epizodami w rocznym cyklu życia przedsiębiorstwa.
Wiedzą to wszyscy ci, którzy nieustająco czekają na dane pozwalające ocenić stan realizacji budżetu i podejmować „jedynie słuszne” decyzje. A co, jeśli odchylenia wielkości zrealizowanych wobec planowanych stają się tak duże, że nie służą już do korygowania działań lecz otwierają dyskusję na temat ponownego przemyślenia budżetu?
Tym sposobem „sztuka” nie wystarczy i należy sięgnąć po twarde narzędzia i metodologie pracy z budżetem, aby w kolejnym cyklu budżet był jeszcze doskonalszy.
Oprócz budżetowania w bieżącym wydaniu pochylamy się nad energią. Nic dziwnego – rosnące koszty energii stają się faktem nie do zignorowania nawet w branżach relatywnie mało energochłonnych. Tym razem proponujemy analizę opłacalności inwestycji fotowoltaicznej oraz rozważania na temat roli ...energy managera!
W dziale ZARZĄDZANIE wskazujemy na istotną rolę zarządzania projektami w organizacji oraz jego wpływu na stopień realizacji strategii firmy.
Proponujemy także, jako że okres kanikuły sprzyja wyciszeniu i swoistemu wyhamowaniu, rozmowę pod znamiennym tytułem „Jak nie dać się zwariować”.
W tym wydaniu: