Pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców

Przedsiębiorcy znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej wkrótce będą mogli korzystać z nowych rodzajów pomocy publicznej. Nowa ustawa umożliwia udzielanie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Ma być udzielana w formie wsparcia finansowego oraz w postaci ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej. Zasady udzielania tej pomocy określono w ustawie o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (dalej: ustawa).

Kto skorzysta z pomocy

Z pomocy określonej w ustawie mogą skorzystać przedsiębiorcy:

  • znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej,
  • niewypłacalni,
  • wymagający wsparcia z powodu szczególnych okoliczności,
  • wykonujący usługi w ogólnym interesie gospodarczym.

Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej

Ustawa określa warunki, tryb i formy udzielania pomocy publicznej przede wszystkim przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Przez taką sytuację należy rozumieć sytuację przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy – Prawo restrukturyzacyjne.

Oznacza to, że przedsiębiorca może starać się o pomoc, jeżeli:

  • podjął działalność gospodarczą w danym sektorze w okresie co najmniej trzech lat przed dniem złożaenia wniosku restrukturyzacyjnego;
  • nie prowadzi działalności
  • w sektorach hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla lub w sektorze finansowym,
  • na rynku, na którym występuje lub może występować długookresowa strukturalna nadprodukcja.

Pomoc nie jest zasadniczo kierowana do przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej lub przejmowanych przez przedsiębiorcę należącego do grupy kapitałowej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przedsiębiorca wykaże, że jego trudna sytuacja ekonomiczna:

  • ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy kapitałowej,
  • jest zbyt poważna, aby mogła zostać rozwiązana przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.