Fundusze europejskie na mecie – koniec perspektywy 2014–2020
Z informacji przedstawianych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pod koniec 2019 r. wynika, że Polska wydała już ponad 80% funduszy unijnych (ok. 270 mld zł) przyznanych w obecnej perspektywie (2014–2020). Dane resortu wskazują, że środki unijne przyczyniły się do wzrostu nakładów inwestycyjnych o 24% (w 2018 r.), co jest pozytywnym zjawiskiem dla gospodarki całego kraju.
Głównym beneficjentem funduszy europejskich są samorządy, natomiast do drugiej grupy należą przedsiębiorcy. Spośród 57 tys. dofinansowanych projektów (dane z grudnia 2019 r.) co drugi beneficjent to przedsiębiorstwo. Duże przedsiębiorstwa uzyskały najwyższą kwotę dofinansowania, czyli 51,7 mld zł, co jest charakterystyczne ze względu na wielkość budżetów projektów. Dla sektora mikro-, małych i średnich (MŚP) przedsiębiorstw poziom dofinansowania wyniósł niecałe 42 mld zł. Najwięcej inwestycji przedsiębiorstw obejmowały projekty z obszaru B+R, innowacji czy wzmacniania konkurencyjności. W perspektywie ostatnich kilku lat sektory, które otrzymały najwięcej dotacji, to przemysł i budownictwo, natomiast zmniejszył się w nich udział rolnictwa.
Publikacje związane z oceną i dokładnymi danymi z obecnej perspektywy finansowej pojawią się dopiero w kolejnych miesiącach, a nawet latach. Prognozy dotyczące możliwości dofinansowania w nowej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 zostaną przedstawione w najbliższych miesiącach. Negocjacje związane z unijnym budżetem trwają, natomiast już teraz można zweryfikować, jakie kierunki zostały przewidziane w ramach nowej perspektywy.
W komunikacie Komisji Europejskiej z października 2019 r. wskazano ogólne wytyczne, jakimi państwa członkowskie mają się kierować w trakcie negocjacji nad unijnym budżetem:
- całkowity poziom finansowania powinien być współmierny do wspólnych priorytetów Unii;
- budżet powinien być nowoczesny i zapewniać odpowiednią równowagę między politykami oraz silny nacisk na wartość dodaną UE;
- należy przyjąć bardziej przejrzyste podejście do finansowania budżetu UE i wprowadzić nowe źródła dochodów, aby wesprzeć realizację priorytetów i zmniejszyć obciążenie z tytułu wkładów krajowych;
- należy zapewnić większą spójność polityki poprzez ściślejsze powiązanie finansowania z priorytetami politycznymi oraz silniejsze narzędzia służące ochronie budżetu UE w przypadku braków w zakresie praworządności.
Propozycja Komisji Europejskiej obejmuje długoterminowy budżet na poziomie 1,114% dochodu narodowego brutto 27 państw UE (bez Wielkiej Brytanii, która 31 stycznia 2020 r. wystąpiła z Unii Europejskiej). Negocjowany budżet jest niższy od obecnego, który wynosi 1,16% DNB. Wykres przedstawia wkłady krajowe z podziałem na koncepcję wydatkowania środków z budżetu UE na lata 2021–2027.
Przedstawiona propozycja stanowi realny cel i budżet na miarę zaplanowanych działań. Większe cięcia budżetu mogłyby nieść ryzyko dotyczące przeniesienia środków z programów społecznych czy związanych z rolnictwem na rzecz programów dotyczących badań i innowacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.