Błędna ocena ryzyk w sprawozdaniach finansowych
Większość polskich firm nie ujmuje w sprawozdaniach finansowych ryzyk, które powstają w związku z funkcjonowaniem spółki. Tymczasem, według ekspertów Deloitte, właściwe analizowanie ryzyk w sprawozdaniach pozwala uniknąć wielu błędów w podejmowaniu strategicznych dla spółki decyzji.
Podstawą sukcesu podczas takiej analizy jest współpraca wszystkich działów firmy w zakresie sprawozdawczości, a także kooperacja z audytorem, który dzięki obiektywnej ocenie może pomóc w wyborze właściwego rozwiązania powstałych kwestii.
Z danych firmy Deloitte wynika, że w ponad 70% firm w Polsce nie działa system zarządzania ryzykiem, który powinien być powiązany z procesem sporządzania sprawozdań finansowych. Brak takiego przełożenia może nie tylko spowodować nierzetelność sprawozdania i błędne decyzje gospodarcze, ale także przyczynić się do zastrzeżeń w opinii audytora lub istotnych zmian wyniku finansowego w rezultacie audytu. Skutkiem braku powiązania procesu zarządzania ryzykiem ze sporządzaniem sprawozdań finansowych może być także utrata reputacji firmy i problemy z pozyskaniem zewnętrznego finansowania.
Wzorcowy model procesu ujmowania ryzyka w sprawozdaniu finansowym podzielony jest na pięć głównych etapów. Najistotniejszym i jednocześnie najtrudniejszym z nich jest identyfikacja ryzyk. Kolejne kroki to analiza i ocena, podczas których powinien powstać model wyceny ryzyka dla potrzeb „zaksięgowania” ryzyka w bilansie zysków i strat. Ostatnim etapem jest traktowanie ryzyk, czyli wybór właściwej opcji adresującej zidentyfikowane ryzyka oraz określenie możliwości zarządzania tymi ryzykami. Oczywiście można zastosować również uproszczony proces ujmowania ryzyka w sprawozdaniu – podkreśla Piotr Waliński, dyrektor w dziale audytu Deloitte.