Czy fintechy zagrażają bankom?

Fintechy, czyli firmy oferujące usługi finansowe i wykorzystujące przy tym nowoczesne technologie, nie są dużym zagrożeniem dla banków. Nie oznacza to jednak, że banki powinny je ignorować.

FiC_55_84.jpg

Jeśli chcemy stworzyć start-up fintechowy, warto rozważyć współpracę z bankami, a nie tworzenie dla nich konkurencji. Powód jest prosty: Polacy mają duże zaufanie do banków, a same banki są w naszym kraju bardzo dobrze rozwinięte pod względem możliwości technologicznych. Mogą więc uchodzić za rywala, którego nie da się pokonać – a wtedy warto się przyłączyć.

Od stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać nowa dyrektywa Payment Services Directive 2 (PSD2)1, która umożliwi firmom pozabankowym, czyli przede wszystkim fintechom, m.in. logowanie do kont bankowych klientów – oczywiście za ich zgodą. Wiele banków postrzega tę zmianę jako zagrożenie. Może się bowiem okazać, że znaczna część osób zacznie realizować różnego rodzaju transakcje z udziałem banku tylko w minimalnym stopniu lub wcale. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższej przyszłości z pewnością wciąż będziemy potrzebować bankowości, ale niekoniecznie samych banków.

Obecnie przechowujemy pieniądze w wielu miejscach – nie tylko w bankach. Płatności możemy realizować przez serwisy i aplikacje, jak również przeprowadzać operacje wymiany walut, nie wspominając o posługiwaniu się walutami w pełni cyfrowymi. Fintechy „podgryzają” więc biznes bankom i odbierają im klientów – na przykład serwis PayPal przeprowadził już łącznie transakcje na ponad 300 mld dolarów2, które normalnie przechodziłyby przez banki i firmy obsługujące karty płatnicze.

Ze względu na rozwój technologii i cyfrowej gospodarki wspomniana regulacja PSD2 została wręcz wymuszona przez rynek. Postępująca digitalizacja – szczególnie wzrost znaczenia sektora e-commerce i usług online – sprawiła, że trzeba wyraźnie rozszerzyć możliwości finansowe i pozwolić na pewne operacje firmom, które nie są bankami. Inaczej traciliby na tym klienci i gospodarka.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.