Trudna sztuka zarządzania strategicznego

Robertem Strzeleckim, wiceprezesem ds. operacyjnych w TenderHut, rozmawiała Barbara Dorosz.

Nasi czytelnicy są controllerami, zanurzonymi w świecie finansów. Chciałabym zacząć od pytania, co rozumie Pan pod pojęciem zarządzania strategicznego.

TenderHut to technologiczna grupa kapitałowa posiadająca cztery spółki zależne: SoftwareHut, Solution4Labs, LegalHut i ProtectHut. W grupie jako wiceprezes zarządu pełnię funkcję dyrektora operacyjnego, więc dla mnie zarządzanie strategiczne to szereg czynności potrzebnych do określenia, dokąd podążamy – zarówno jako grupa kapitałowa, jak i każda ze spółek zależnych z osobna. W szczególności – w naszym przypadku można wymienić formułowanie wizji, misji i celów, zarządzanie rozwojem, zarządzanie zmianą, zarządzanie polityką fuzji i przejęć oraz obszarem rachunkowości zarządczej.

Zarządzanie strategiczne jest procesem organizacyjnym, na który składa się kilka podstawowych etapów. Jednym z nich jest planowanie. Interesuje mnie, jakie działania należy wykonać na tym etapie, aby zapewnić sobie dobrą podstawę do kolejnego etapu – wdrażanie strategii.

Kiedy w 2015 r. kupiliśmy z moim wspólnikiem – Waldemarem Birkiem – spółkę, która obecnie nazywa się TenderHut, mieliśmy zupełnie inny plan na rozwój tej organizacji, niż to wygląda obecnie. Gdybyśmy sztywno trzymali się tego pierwotnego planu, dziś pewnie by już nas nie było na rynku. Zgodnie z planem zaraz po rozpoczęciu swojej działalności firma oferowała kompleksowe rozwiązania w zakresie procedur związanych z zamówieniami publicznymi w sektorze IT. Ta strategia świetnie spisała się w pierwszym roku działalności firmy, jednak wnikliwa analiza pokazała, że rok 2016 nie będzie tak optymistyczny, głównie z powodu spadku zamówień z sektora publicznego. Musieliśmy podjąć decyzję, czy zamknąć spółkę, czy wywrócić jej strategię do góry nogami. Wybraliśmy to drugie – ekspansja zagraniczna, konsolidacja rynku IT w Białymstoku i Olsztynie oraz nowe produkty i usługi, które można skalować na różnorodne rynki.

Działania poprzedzające wdrożenie strategii są zależne od konkretnej sytuacji i nie da się ogólnie określić, co jest wymagane. Na pewno ważne jest zbadanie rynku i potrzeb przyszłych klientów oraz świadomość możliwości posiadanych zasobów. Ważne jest jednak, aby wszystko, co zostanie wykonane w fazie planowania, było jasne i identycznie rozumiane przez wszystkich uczestników procesu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.