Planowanie scenariuszowe
Jednym z narzędzi, które od kilkudziesięciu lat stosują w zarządzaniu strategicznym międzynarodowe korporacje (choć nie tylko), jest planowanie scenariuszowe (scenario planning). Metoda ta zakłada, że niepewność zmian jest na tyle duża, iż trudno wybrać jedną ścieżkę dalszego postępowania. Dlatego menedżerowie wyższego szczebla, stojąc przed dylematem podejmowania decyzji strategicznych i mając na uwadze istotny element niepewności, coraz częściej decydują się na wykorzystanie metod scenariuszowych – czyli takich, które polegają na tworzeniu alternatywnych opisów przyszłej działalności firmy.
Scenariusze charakteryzują się tym, że do ich tworzenia przyjmuje się zarówno twarde fakty, jak i czynniki niepewności (m.in. opinie czy prognozy) na temat warunków, jakie mogą wystąpić w przyszłości. Jest to zatem metoda mocno intuicyjna, ale zapewnia szerokie spojrzenie na przyszłe środowisko, w którym będzie funkcjonować przedsiębiorstwo.
Tworząc takie alternatywne scenariusze, trzeba pamiętać, że pokazują one wpływ wydarzeń (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) na badaną organizację. Wynikiem analiz scenariuszowych są z kolei najczęściej przedstawione ryzyka – rozumiane jako szanse i zagrożenia oraz zdefiniowane związki przyczynowo-skutkowe (z propozycją konkretnych rozwiązań w przypadku zaistnienia jednego ze scenariuszy).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.