PR

Wybór audytora z perspektywy rady nadzorczej

Rada nadzorcza jest jednym z trzech organów korporacyjnych funkcjonujących w spółkach. Znajduje się w strukturze niejako na drugim miejscu, będąc łącznikiem pomiędzy właścicielem a zarządem. Nie należy tego jednak traktować jako zależności służbowej, ponieważ każdy z tych trzech organów (walne zgromadzenie, rada nadzorcza oraz zarząd) ma swoje kompetencje i zadania.

Umocowanie w Kodeksie spółek handlowych

Zadania rady nadzorczej1 w spółkach kapitałowych2, a zatem w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością3 oraz spółkach akcyjnych4 zostały określone w Kodeksie spółek handlowych5, odpowiednio w art. 212-222 oraz art. 381-392. Kto jednak choć raz zapoznał się z regulacjami w tym zakresie, wie, że są one paradoksalnie zarówno bardzo precyzyjne, jak i ogólne – miejscami mają nawet charakter przesłania.

Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.
[art. 382 § 1 Kodeksu spółek handlowych]

W praktyce kompetencje rady nadzorczej można podzielić na:

  1. określone w Kodeksie spółek handlowych, należące do wyłącznej kompetencji rady nadzorczej, a zatem bez możliwości scedowania ich na inne organy spółki,
  2. przepisane w Kodeksie spółek handlowych na rzecz zgromadzenia akcjonariuszy, ale świadomie scedowane w statucie lub umowie do kompetencji rady nadzorczej,
  3. przypinane w Kodeksie spółek handlowych standardowo jako kompetencje zarządu, które jednak – na podstawie statutu/umowy – wymagają zgody rady nadzorczej.

Wybór audytora mieści się w kompetencjach określonych w pkt b), co oznacza, że jeżeli nie określono w statucie uprawnienia dla rady nadzorczej o prawie (ale i obowiązku) wyboru audytora, może go dokonać wyłączne walne zgromadzenie. Należy zaznaczyć, że z zasady wyboru audytora nie może dokonać zarząd – taki wybór z mocy prawa byłby nieważny (art. 66 ust. 6 ustawy o rachunkowości6).

Jak pokazuje praktyka biznesowa, w większości przypadków wyboru audytora dokonuje właśnie rada nadzorcza, umocowana w tym zakresie zapisami umowy lub statutu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.