Wskaźniki efektywności

Cykl należności (w dniach) = należności od odbiorców : przeciętna sprzedaż dzienna (sprzedaż netto)
gdzie:
Przeciętna dzienna sprzedaż = wpływy ze sprzedaży : 360
Wskaźnik ten informuje o tym, w jakim stopniu firma kredytuje swoich odbiorców, zamrażając swoje środki pieniężne. Ponieważ stan należności jest wielkością często zmieniającą się w czasie, dlatego za bardziej poprawne należy uważać przyjęcie w liczniku tego wskaźnika średniej arytmetycznej ze stanów z początku i końca rozpatrywanego okresu. Jego wysoka wartość informuje o nieefektywnym wykorzystaniu zasobów firmy. Mniejsza wartość wskaźnika świadczy o bardziej korzystnej sytuacji finansowej firmy i mniejszym zapotrzebowaniu na kapitał obrotowy.

Wskaźnik rotacji zapasów = roczna sprzedaż netto : przeciętny poziom zapasów
gdzie:
Przeciętny poziom zapasów = 1/2 (wartość zapasów na początek roku + wartość zapasów na koniec roku)

Rotacja w dniach = (przeciętny poziom zapasów × 360) : roczna sprzedaż netto
Poziom wskaźnika rotacji zapasów zależy także od rodzaju działalności firmy. Informuje, ile razy w ciągu roku (co ile dni) firma odnawia swoje zapasy oraz jaki ich poziom jest niezbędny do utrzymania określonej wielkości produkcji. Wysoki obrót zapasami świadczy o dobrej sprawności firmy, a niski o słabej sprawności.

Wskaźnik rotacji aktywów ogółem = roczna sprzedaż netto : aktywa ogółem
Wskaźnik ten oznacza, jaka wielkość sprzedaży przypada na jednostkę aktywów, albo jak produktywne są aktywa w firmie, czyli ile jednostek wartości sprzedaży przynosi jedna jednostka wartości aktywów zaangażowanych w działalność firmy. Będzie on przyjmował stosunkowo niskie wartości w sektorach o wysokiej kapitałochłonności produkcji i stosunkowo wysokie w sektorach o niskiej kapitałochłonności, lecz wysokim udziale czynnika pracy ludzkiej. Stąd też jest on szczególnie pożyteczny przy porównywaniu rotacji aktywów kilku firm tej samej branży.

Wskaźnik efektywności = całkowite koszty produkcji : roczna sprzedaż netto
gdzie:
Koszty całkowite = koszty produkcji sprzedanej + + koszty sprzedaży + koszty administracyjne
Wskaźnik ten informuje o efektywnym gospodarowaniu kosztami w firmie jej zdolności do kontroli kosztów produkcji. Jego wysokość zależy od rodzaju działalności firmy.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.