Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing, ABC)
Teoria tego rachunku kosztów, uznawana za nowoczesną i odkrywczą koncepcję, bazując na bardzo jasnych i zrozumiałych, a często wręcz oczywistych założeniach, znacząco wpłynęła na postrzeganie rzeczywistości biznesowej przez kadry zarządzające. Zgodnie z założeniami rachunku kosztów działań:
* każde przedsiębiorstwo jest systemem procesów i działań,
* przyczyną procesów i działań przedsiębiorstwa są klienci,
* koszty w przedsiębiorstwie powstają na skutek realizacji procesów i działań (koszty uznawane są zatem za rezultat działań i procesów zachodzących w firmie, a nie ich przyczynę; innymi słowy, koszty są przez działania),
* działania są podejmowane w celu usatysfakcjonowania, tj. zaspokojenia potrzeb klienta, co oznacza, że działania są zużywane przez obiekty kosztowe, takie jak produkty i usługi oraz klienci i kanały sprzedaży.
A zatem obiekty kosztowe (produkty, usługi, klienci, kanały dystrybucji) za pośrednictwem działań, jakich wymagają, konsumują zasoby (koszty). Istotą rachunku ABC, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod rachunku kosztów, jest analiza, jakie procesy i działania mają miejsce w firmie, z jakich zasobów one korzystają (tzn. co powoduje występowanie działania i konsumpcję zasobów) oraz ile działań i zasobów jest zużywanych przez poszczególne obiekty kosztowe (produkty, klienci, kanały dystrybucji, funkcje).