Właściciel procesu
Zarządzanie procesowe to zarządzanie uwzględniające (obok hierarchicznej struktury zespołów) niehierarchiczną strukturę procesów. Skoro tak, to z każdym procesem należy związać stanowiska menedżera odpowiedzialnego za ten proces. Takich menedżerów nazywamy właścicielami procesów. Ich zakres obowiązków jest następujący:
1) zarządzanie w strukturze procesu:
* dbałość o odpowiedni poziom wiedzy wykonawców procesu,
* dbałość o powstawanie i realizowanie procedur, instrukcji, standardów itp. dotyczących zarówno produktów procesu, jak i narzędzi służących do tworzenia tych produktów,
* dbałość o prawidłowy przepływ produktów od dostawcy do odbiorcy oraz oczekiwań jakościowych od odbiorcy do dostawcy; w szczególności ustalenie kryteriów jakości wewnątrz procesu,
* dbałość o prawidłową realizację procesu,
2) zarządzanie strukturą procesu:
* ustalenie w porozumieniu z właścicielami innych procesów, które czynności należą do danego procesu, a które nie,
* przypisanie każdej czynności procesu odpowiadającego jej zakresu wiedzy obejmującego zarówno wiedzę ogólną, jak i szczególną dla danej firmy – procedury, standardy,
* przypisanie do każdej czynności odpowiednich stanowisk pracy,
* ustalenie relacji dostawca-odbiorca pomiędzy czynnościami procesu (graf czynności),
* ustalenie relacji dostawca-odbiorca pomiędzy procesem własnym a pozostałymi,
* w miarę potrzeby dodawanie nowych czynności lub podprocesów i odpowiednio usuwanie niepotrzebnych elementów procesu.
Z założenia, że właściciele procesów mają zapewnić realizację wszystkich wiążących się z ich procesem obowiązków, nie wynika, że wszystkie te obowiązki mają realizować osobiście. Jedną z podstawowych zasad wiążącą się z zarządzaniem procesowym jest delegowanie uprawnień i obowiązków swoim podopiecznym, dla których właściciel procesu powinien być przede wszystkim nauczycielem i koordynatorem ich pracy.