Total Cost of Ownership (TCO)
Metoda oceny całkowitego kosztu posiadania rozwiązania informatycznego (choć można ją stosować nie tylko do sfery IT). TCO jest bardzo dobrym miernikiem porównawczym przy wyborze np. systemu informatycznego dla przedsiębiorstwa oraz w trakcie oceny kosztu utrzymywania infrastruktury IT (gdy rozważamy decyzję o np. oddaniu jej w outsourcing i zestawiamy koszt utrzymywania wewnętrznych zasobów z ceną nabycia odpowiednich usług na rynku). Jest to również dobra metoda do „demaskowania” rozmaitych kruczków, jakie ukrywają w swych ofertach dostawcy. Aby ocenić TCO, musimy zebrać kilka informacji takich, jak:
* przewidywany czas użytkowania danego rozwiązania,
* potrzebne do użytkowania danego rozwiązania zasoby techniczne i ludzkie,
* pracochłonność wdrożenia rozwiązania,
* koszt kapitału i sposób finansowania rozwiązania,
* specyfikacja otrzymanych od dostawców ofert.
W związku z powyższym koszty składające się na TCO należy pogrupować w następujący sposób:
* bezpośrednie koszty zakupu rozwiązania, dla którego liczymy TCO – w podziale na zewnętrzne i wewnętrzne (oprócz kwot zapłaconych dostawcom musimy policzyć także nakłady na pracę naszych własnych pracowników, wytworzoną samodzielnie infrastrukturę towarzyszącą itp.),
* pośrednie koszty zakupu rozwiązania (np. transport, montaż, szkolenie),
* koszty utrzymania rozwiązania przez okres, dla którego liczymy TCO (np. opłaty serwisowe, zużycie energii i materiałów eksploatacyjnych, remonty, naprawy, koszt ewentualnych rozwiązań zapasowych, koszty kolejnych szkoleń naszych własnych pracowników),
* koszty finansowe (np. koszty leasingu, kredytu itp. – jeśli zakup rozwiązania finansujemy kapitałem obcym).