Strategia przewodnictwa kosztowego
Polega na zdobyciu wiodącej pozycji w sektorze pod względem kosztów całkowitych dzięki takim działaniom, jak:
* agresywne inwestowanie w urządzenia produkcyjne na efektywną skalę,
* energiczne dążenia do obniżenia kosztów poprzez zdobywanie doświadczenia,
* ścisła kontrola kosztów bezpośrednich i ogólnych,
* unikanie klientów o marginalnym znaczeniu,
* minimalizacja kosztów w zakresie rozwoju i badań, obsługi posprzedażowej, reklamy itp.
Motywem przewodnim tej strategii staje się niski koszt wytwarzania w porównaniu z konkurentami, chociaż nie można pomijać jakości wyrobów, poziomu obsługi i innych zagadnień. Nie należy mylić jej ze strategią niskiej ceny, ponieważ przy podobnym poziomie cen strategia przywództwa kosztowego zapewnia wyższą rentowność niż konkurencja, co stwarza potencjał rozwojowy oraz przyciąga inwestorów.