Strategia dywersyfikacji (poszerzania, wzbogacania)
Strategia ta zakłada, że przedsiębiorstwo wchodzi na nowe rynki lub oferuje nowe produkty. Ten rodzaj strategii oznacza nie tylko wzrost, ale także zmianę kierunku działalności przedsiębiorstwa. Cele te osiąga się przez takie działania, jak:
* dywersyfikacja pozioma, która polega na wprowadzaniu na rynek nowych produktów przeznaczonych dla dotychczasowych klientów,
* dywersyfikacja pionowa, która polega na rozwinięciu produkcji zespołów i części, a także materiałów niezbędnych do wytwarzania określonego wyrobu,
* dywersyfikacja lateralna (równoległa), która polega na tym, że przedsiębiorstwo podejmuje równoległą produkcję zupełnie nowych wyrobów, zmieniających jego dotychczasową strukturę produkcyjną i rynkową.
Dywersyfikacja, będąc jedną z najbardziej ekspansywnych strategii, jest zarazem strategią skuteczną. Korzyści, jakie daje dywersyfikacja, są zależne od rodzaju podejmowanego przedsięwzięcia i charakteru rynku. Ujmując rzecz modelowo, można wyróżnić następujące rodzaje strategii dywersyfikacji: dywersyfikację inwestycyjną, dywersyfikację schodzenia z branży, dywersyfikację podtrzymującą, dywersyfikację zapewniającą przetrwanie.