Strategia
Program ogólny działalności przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału produkcyjnego i zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów. Dobrze pomyślana strategia obejmuje elementy takie, jak: zasięg, alokacja zasobów, wyróżniająca kompetencja i synergia. Zasięg strategii określa, na jakich rynkach organizacja będzie konkurować. Alokacja zasobów to sposób, w jaki organizacja rozdziela swoje zasoby pomiędzy różne zastosowania (strategia powinna obejmować zarys projektowanej alokacji zasobów). Wyróżniająca kompetencja jest tym, co organizacja robi szczególnie dobrze (strategia powinna określać dziedziny, w których firma ma szczególne kompetencje, dające jej przewagę nad konkurentami). Synergia odnosi się do sposobu, w jaki różne obszary działalności firmy uzupełniają lub wspomagają inne dziedziny (strategia powinna określić, jakiej synergii oczekuje się w wyniku decyzji co do zasięgu, dystrybucji zasobów i wyróżniającej się kompetencji). Przy formułowaniu strategii należy wykonać następujące kroki:
* ustalenie celów strategicznych dobranych przez kierownictwo najwyższego szczebla (koncentrują się na szerokich, ogólnych problemach i mają horyzont długookresowy),
* analizę otoczenia obejmującą staranną ocenę otoczenia z punktu widzenia określenia szans i zagrożeń, jakie firma może napotkać,
* analizę organizacji sprowadzającą się do dokładnej i szczegółowej diagnozy mocnych i słabych stron organizacji (obejmuje m.in. takie elementy, jak: zasoby ludzkie, rzeczowe, finansowe, informacyjne, pozycję rynkową, wysiłek badawczy i rozwojowy),
* wzajemne dopasowywanie organizacji do otoczenia polegające na dopasowaniu mocnych i słabych jej stron do szans i zagrożeń tkwiących w otoczeniu.