Procesowy atlas przedsiębiorstwa (mapa procesów)
Taki opis wewnętrznej struktury firmy oraz jej powiązań ze światem zewnętrznym, który zawiera następujące elementy:
1) listę procesów głównych,
2) mapę lub mapy, obejmujące procesy główne oraz powiązania pomiędzy nimi,
3) indywidualne opisy procesów głównych:
* określenie rodzaju produktów tworzonych w procesie, określenie rodzaju czynności wykonywanych w procesie,
* graf czynności procesu (opcja),
* listę stanowisk pracy, na których jest realizowany proces,
* listę stanowisk pracy korzystających z produktów procesu zarówno jako półproduktów do dalszej obróbki, jak i jako narzędzi, listę stanowisk pracy nierealizujących ani nie korzystających z procesu, ale szkolonych w zakresie wiedzy danego procesu, np. szkolenie księgowych w zasadach marketingu,
* zakres wiedzy obejmowanej przez proces.
Tworząc procesowy atlas firmy, trzeba mieć świadomość faktu, że nie jest to zadanie, które można wykonać w sposób mechaniczny i indywidualnie. Istnieje bowiem wiele różnych sposobów podziału tego samego przedsiębiorstwa na procesy oraz procesów na czynności. Dla przykładu, można uznać, że całe przedsiębiorstwo to jeden wielki proces, lub też – drugi kraniec skali – że każda czynność reprezentuje odrębny proces. Żadna z tych struktur nie ma praktycznego znaczenia. Praktyczne rozwiązanie leży gdzieś pośrodku i zależy od specyfiki przedsiębiorstwa. Jego wybór to twórczy akt autorów konkretnej struktury procesowej. Procesowe atlasy przedsiębiorstwa wykazują kilka analogii do atlasów geograficznych. Poznanie tych analogii może ułatwić zrozumienie niektórych aspektów procesowego myślenia o przedsiębiorstwie.