Portfel projektów
Grupuje projekty o podobnych cechach (podobieństwo technologiczne, geograficzne, funkcjonalne, jednakowa grupa klientów), zarządzanych wspólnie, ale mających osobne, indywidualne cele. Wyróżnikiem portfela projektów jest świadomy dobór projektów w celu zarządzania nimi jako „samoistną jednostką”. Dzięki zgrupowaniu projektów w portfel (portfolio) przedsiębiorstwo osiąga korzyści, których by nie osiągnęło, gdyby każdy z projektów traktować tylko osobno. Do korzyści wynikających ze stosowania zarządzania portfelem projektów zalicza się:
* bardziej zgodny z planem przebieg realizacji projektów,
* lepszą koordynację i wykorzystanie zasobów,
* lepszą koordynację prac podwykonawców,
* dostępność informacji o zaangażowaniu kluczowych pracowników w projektach,
* wzrost świadomości o różnorakich zależnościach występujących pomiędzy realizowanymi projektami (rozpoznanie konfliktów celów poszczególnych projektów, wykorzystanie synergii),
* sprawną i aktualną sprawozdawczość,
* aktywne podejście do ryzyka projektów,
* poprawę procesu zarządzania projektami w wyniku standaryzacji i upowszechniania metod,
* ujednolicenie zasad oceny projektów,
* poprawę profesjonalizmu pracowników,
* stworzenie i bieżące uaktualnianie bazy wiedzy o projektach i zarządzaniu nimi,
* wzrost akceptacji zarządzania projektami,
* możliwość tworzenia scenariuszy na wypadek sytuacji kryzysowych.