Planowanie strategiczne
Sformalizowany proces długofalowego planowania ukierunkowany na określanie i realizację celów organizacji. Charakteryzuje się następującymi cechami:
* dotyczy zagadnień podstawowych (planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: Czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować? Kim są, a kim powinni być nasi klienci?),
* tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz podstawy codziennych decyzji (wobec konieczności podjęcia takiej decyzji kierownik może zapytać: Który z możliwych kierunków działania będzie najlepiej odpowiadać naszej strategii?),
* wiąże się z dłuższym okresem niż inne rodzaje planowania,
* ułatwia koncentrację energii i zasobów organizacji na najważniejszych działaniach,
* jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu, że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne, gdyż tylko ono ma dostateczne zasoby wiedzy i doświadczenia, aby uwzględnić wszystkie aspekty funkcjonowania danej organizacji (jego zaangażowanie jest ponadto konieczne dla wywołania i podtrzymania zaangażowania na niższych szczeblach).