Metoda jednostek wartości dodanej (Unités de Valeur Ajoutée, UVA)
Metoda alternatywna dla rachunku kosztów działań, pozwalająca określić rentowność każdej transakcji sprzedaży dzięki identyfikacji czynników wpływających na zysk. Metoda ta dostarcza podejmującym decyzje informacji niezbędnych do oceny ich organizacji i strategii w perspektywie poprawy rentowności przedsiębiorstwa. Jest prosta w użyciu i pozwala na precyzyjne śledzenie kosztów dzięki dokładnej analizie przedsiębiorstwa. Z każdym stanowiskiem pracy łączy się zasoby, które są mu przypisywane w wyniku analizy funkcjonalnej. Pozwala to na przekształcenie, sprowadzenie przedsiębiorstwa produkującego wiele produktów i prowadzącego różnoraką działalność do przedsiębiorstwa „jednoproduktowego”, skupionego na jednym tylko rodzaju działalności, dzięki jednej jednostce miary zużycia zasobów, odpowiadającej wytwarzaniu jakiegoś pojedynczego produktu, lub jakiemuś podstawowemu procesowi wykonywanemu w przedsiębiorstwie. Każdy produkt lub usługa jest następnie wyrażany w tej jednostce miary. W rezultacie zastosowania metody podejmujący decyzje otrzymują informacje pozwalające im na określenie rentowności poszczególnych klientów, rynków, kanałów dystrybucyjnych, przedstawicieli handlowych, regionów itd. oraz wskazujące na miejsca, gdzie dochodzi do „transakcji rujnujących” rentowność przedsiębiorstwa, a także na miejsca, gdzie osiągane są zyski. Metoda UVA nadaje się równie dobrze dla dużych, jak i dla średnich i małych przedsiębiorstw, pozwalając na poprawę wiarygodności rezultatów rachunkowości zarządczej i rentowności przedsiębiorstwa dzięki reorganizacji produkcji i zamówień, dzięki modyfikacji cenników lub powierzenia części prac podwykonawcom. Poprzez konstrukcję odpowiednich wskaźników metoda pozwala na utworzenie systemu zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanego na uzyskanie poprawy jego rentowności.