Mapa grup strategicznych
Graficzna metoda, która pozwala zakwalifikować firmę do określonej grupy strategicznej, czyli stwierdzić, z kim firma i w jakim zakresie konkuruje. Stwierdzono bowiem, że konkurencja nie odbywa się pomiędzy wszystkimi przedsiębiorstwami w branży, ale w mniejszych grupach wyodrębnianych ze względu na podobieństwo uczestników. Metody analizy wewnętrznej samej organizacji pomagają znaleźć odpowiedź na pytanie: Co jest słabością, a co atutem przedsiębiorstwa? Wyróżniamy dwa podejścia do analizy wewnętrznej: zasobowe (bazuje na założeniu, że o potencjale organizacji decydują jej zasoby i umiejętności, które posiada) i procesowe (tu stwierdza się, że organizacja jest zbiorem procesów i analizując organizację, musimy tak zmienić procesy w organizacji, aby znacznie lepiej mogły zaspokajać potrzeby otoczenia). W podejściu zasobowym wychodzimy z założenia, że zasoby są bardzo istotne, i na tych zasobach budujemy swoją przewagę konkurencyjną. W związku z tym musimy bardzo dokładnie określić te zasoby. W podejściu procesowym określamy, czego oczekuje od nas otoczenie, i koncentrujemy się na sposobach zaspokojenia potrzeb otoczenia. Najczęściej stosowane jest podejście zasobowe. Metody analizy wewnętrznej czy otoczenia są stosowane, jeśli organizacja ma jednorodny profil działania. Jeśli ten profil jest zróżnicowany i firma posiada różne strategiczne jednostki działalności, czyli ma np. różne produkty, różne branże, pojawia się problem, jak określić, co jest lepsze, co jest gorsze, mniej czy bardziej atrakcyjne, w którym obszarze działać, z którego się wycofać.