Luka strategiczna
Pojęcie luki strategicznej jest istotne w procesie formułowania strategii organizacji. Jej analiza jest jedną z metod, za pomocą których bada się dostosowanie strategii i sposobów działania organizacji do wymogów otoczenia i jego prognozowanych zmian w przyszłości. Analiza luki strategicznej jest zaliczana do metod analiz i planowania strategicznego. Jej podstawowym zadaniem jest eliminacja rozbieżności pomiędzy celami strategicznymi organizacji a wymaganiami i oczekiwaniami otoczenia. Punktem wyjścia w ramach analizy luki strategicznej jest sporządzenie diagnozy stanu obecnego przedsiębiorstwa. Następnie opracowuje się prognozę rozwoju firmy przy założeniu dotychczasowego kierunku i skali działania. Kolejnym krokiem jest obserwacja dotychczasowego przebiegu określonego zjawiska w otoczeniu i przewidywanie kierunków jego dalszego rozwoju. Jeśli dostrzeżony trend rozwojowy odpowiada celom i kierunkom rozwoju firmy, można uznać, że strategia nie wymaga korekty. Gdy rozpoznany trend rozmija się z zamierzeniami firmy, mamy do czynienia z luką. Rozpiętość luki przedstawia skalę potrzeb rozwojowych organizacji dla realizacji założonych celów. Należy wyodrębnić trzy rodzaje luk, które wyłaniają się w obszarze pomiędzy trendem procesu zachodzącym w sektorze, w którym działa firma, a trendem procesu w danej firmie:
* luka zgodności – zgodność kierunków obu trendów w przedsiębiorstwie i otoczeniu (firma utrzymuje wówczas swój udział w sektorze),
* luka nadmiaru – kiedy analizowana organizacja rozwija się szybciej niż tempo wzrostu sprzedaży wszystkich producentów lub usługodawców w sektorze,
* luka niedoboru – kiedy w analizowanym przedsiębiorstwie wzrost sprzedaży jest znacznie wolniejszy od dynamiki sprzedaży całego sektora, co powoduje zmniejszenie udziału firmy w rynku.