Koszty braków
Odnoszą się do procesów gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie i dotyczą produktów oraz usług. Odzwierciedlają niezadowalające wyniki. W zależności od miejsca identyfikacji tych wyników mówimy o wewnętrznych i zewnętrznych kosztach braków. Wewnętrzne koszty braków zachodzą wtedy, gdy pracownicy przedsiębiorstwa zidentyfikują niezgodność z wymaganiami przed przekazaniem produktu klientowi. Jeżeli natomiast klient zidentyfikuje niezgodność, to powstają zewnętrzne koszty braków. Do wewnętrznych kosztów braków zaliczamy m.in.: zmiany konstrukcyjne, które okażą się niezbędne do wprowadzenia, odrzuty produkcyjne, koszty przeróbek. Do kosztów braków zewnętrznych zaliczamy m.in.: zwroty, koszty gwarancji i rękojmi, roszczenia odszkodowawcze, utratę reputacji oraz koszty utraconych przychodów. Te dwa ostatnie rodzaje kosztów przysparzają największych problemów metodycznych. Nie można bowiem ich kalkulować. Możliwe jest jedynie ich szacowanie.