Koncepcja pięciu sił Portera

Koncepcja pięciu sił Portera – jedna z metod analizy strategicznej. Nazwa jej pochodzi od pięciu czynników, które rozpatrujemy, badając atrakcyjność sektora dla przedsiębiorstw lub potencjalnych inwestorów, jakie szanse i zagrożenia stwarza funkcjonowanie w danym sektorze. Do czynników tych zaliczamy: siłę oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora, siłę oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora, natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora, groźbę pojawiania się nowych producentów, groźbę pojawienia się substytutów.
Siła oddziaływania dostawców zależy od:
* stopnia koncentracji sektora,
* uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy,
* niepowtarzalności wyrobu dostawcy,
* łatwości i kosztu zmiany dostawcy,
* dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku producentów w sektorze,
* możliwości podjęcia przez dostawcę produkcji wyrobu finalnego,
* ostrości walki konkurencyjnej w sektorze dostawców.
Siła oddziaływania nabywców zależy od:
* stopnia koncentracji sektora nabywcy,
* uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy,
* niepowtarzalności produktu,
* dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku nabywcy,
* łatwości i kosztu zmiany dostawcy,
* możliwości podjęcia przez nabywcę produkcji wyrobu finalnego,
* ostrości walki konkurencyjnej w sektorze nabywców.
Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora zależy od:
* koncentracji sektora,
* struktury udziałów rynku,
* liczby konkurentów.
Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów zależy od:
* atrakcyjności sektora, a zwłaszcza od stopy wzrostu popytu i rentowności sektora (im sektor jest bardziej atrakcyjny, tym większe jest zagrożenie nowymi konkurentami; atrakcyjność sektora określają: obecna wielkość sektora, przyszła wielkość sektora i dynamika sprzedaży w poszczególnych latach, obecna i przewidywana rentowność sektora),
* wysokości barier wejścia (im są słabsze, tym groźba konkurencji zewnętrznej jest większa; takie jak: ekonomika skali, wysoki poziom technologiczny, brak dostępu do kanałów dystrybucji, formalne bariery wejścia na rynek, bariery celne),
* możliwości represji ze strony producentów sektora (jeśli producenci będący już w sektorze są w stanie skutecznie bronić dostępu przez walkę cenową czy zamykanie kanałów dystrybucji, to mniejsza jest groźba pojawienia się nowych rywali).
Należy zauważyć, że groźba pojawienia się substytutu zależy również od szybkości zmian technologii.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.