Działania
Kluczowym czynnikiem sukcesu we wdrażaniu systemów ABC/M jest przyjęcie procesowego postrzegania przedsiębiorstwa i zrozumienie pojęcia „działanie” (activity). Menedżerowie nie powinni postrzegać firmy przez pryzmat komórek organizacyjnych, pionów i wydziałów, lecz przez pryzmat realizowanych procesów biznesowych i składających się na nie poszczególnych działań. Przykładowe działania to: przetwarzanie zapytań ofertowych i ofertowanie, przyjmowanie, wpisywanie i potwierdzanie zamówień, składowanie produktów, kompletowanie produktów, transportowanie do klienta, wystawianie faktur, planowanie produkcji, przezbrajanie maszyn produkcyjnych, produkowanie, kontrolowanie jakości wyprodukowanych produktów, pakowanie produktów itd. W procesowym rachunku kosztów to właśnie działania są wyceniane w pierwszej kolejności i dopiero koszty tych działań alokowane są na klientów i produkty firmy. Dobrze skonstruowany model ABC/M obejmuje najważniejsze działania, które generują ok. 80% kosztów przedsiębiorstwa. Zazwyczaj słowniki działań systemów ABC/M obejmują 50–200 działań.