Dywersyfikacja
Działanie polegające na urozmaiceniu asortymentu produkcji czy usług, mające na celu zmniejszenie ryzyka prowadzenia działalności w jednej branży. Głównym celem dywersyfikacji jest możliwość wyrównania strat jednej z gałęzi działalności firmy zyskiem w innej. Dywersyfikacja ma wiele zalet:
1) zmniejsza ryzyko prowadzenia działalności poprzez urozmaicenie źródeł przychodów,
2) likwidacja jednego z produktów lub usługi nie ma wpływu na stabilność firmy,
3) zwiększa konkurencyjność firmy.
Główne rodzaje dywersyfikacji:
1. Dywersyfikacja horyzontalna – przedmiot działalności firmy jest rozszerzony o produkty (usługi) niewykraczające poza branże, w których przedsiębiorstwo działa obecnie.
2. Dywersyfikacja wertykalna – produkcja zostaje rozszerzona o działania będące fazą następną bądź poprzednią w stosunku do obecnej działalności (np. rozszerzenie działalności firmy produkcyjnej o samodzielne wytwarzanie półfabrykatów używanych w produkcji).
3. Dywersyfikacja koncentryczna – przedsiębiorstwo rozszerza swoją działalność poza branże, w których działa do tej pory, ale przy zachowaniu obecnej technologii i innych procesów.
4. Dywersyfikacja niepokrewna – jednostka rozszerza swoją działalność o nową, całkowicie inną niż dotychczas prowadzona.